سرنوشت بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه چه خواهد شد؟

 در حالی که دولت موظف بود تا 15 آذر بودجه سال 1402 را به مجلس تقدیم کند و رئیس  سازمان برنامه و بودجه  نیز 30 آبان گفته بود هر دو لایحه بودجه و برنامه توسعه در دولت بررسی می‌شود، تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۲ را به دولت فرستادیم و برنامه هفتم را هم جلو می‌بریم که تا پایان آذر این برنامه را به دولت برسانیم اما اختلاف بر سر تقدم لایحه برنامه هفتم یا تقدم لایحه بودجه سال آینده پابرجاست.

لایحه برنامه هفتم توسعه باید در سال پایانی دولت آقای روحانی تدوین و برای تصویب به مجلس ارائه می‌شد اما دولت دوازدهم به جای این کار اجازه خواست تا به جای ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه، قانون برنامه ششم توسعه یک سال دیگر تمدید شود و اجرای آن ادامه پیدا کند.

با اذن و اجازه رهبر معظم انقلاب قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه به درخواست دولت آقای روحانی یک سال دیگر تمدید شد و طبق برنامه با این اجازه باید لایحه برنامه هفتم توسعه در خردادماه سال ۱۴۰۱ تدوین و به مجلس برای تصویب ارائه می‌شد.

جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تدوین سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه در ماه های تابستان ۱۴۰۱ برگزار سیاست‌های کلی برنامه جدید تدوین شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد رسیدگی لایحه برنامه و تصویب آن در مجلس ۶ ماه به طول می انجامد و اگر دولت ابتدا لایحه برنامه را بدهد و بعد لایحه بودجه را می‌توانیم با تصویب برنامه و همچنین تصویب بودجه دو دوازدهم برای ماه‌های ابتدای سال ۱۴۰۲ بودجه سال آینده را بر اساس قانون برنامه بررسی و تصویب کنیم.

سرنوشت بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه چه خواهد شد؟

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز 7 دی در گفت‌وگویی خبر داد که دولت لایحه بودجه 1402 را عصر روز دوشنبه 5 دی به مجلس ارسال کرده است اما سخنگوی هیات رئیسه در گفت و گویی دیگر اعلام کرد بر اساس آنچه قبلاً رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است، مجلس تا زمانی که تکلیف برنامه ۵ ساله هفتم توسعه مشخص نشود، لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول و بررسی نمی‌کند.

همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکنون چندین بار بر ضرورت تقدم ارائه برنامه هفتم توسعه بر لایحه بودجه تاکید کرده و گفته است: «ما نمی‌توانیم خلاف قانون عمل کنیم. در جلسه سران قوا نیز این موضوع بحث شده و حداقل از مرداد ماه امسال بحث تدوین برنامه هفتم توسعه کلید خورده است. مگر قانون اجازه می‌دهد که ما بودجه سال ۱۴۰۲ را بدون برنامه پنج ساله توسعه تنظیم کنیم؟ ما نمی‌توانیم بودجه را بدون برنامه پنج ساله توسعه به تصویب برسانیم. پس از ارائه برنامه هفتم، بلافاصله لایحه بودجه نیز به مجلس شورای اسلامی می‌آید. طبق قانون آئین‌نامه داخلی مجلس تا برنامه پنج ساله هفتم توسعه تصویب نشود، بودجه در دستورکار مجلس قرار نمی‌گیرد.»

محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی، اظهار داشته است: «تا جایی که بنده اطلاع دارم، دولت آن طور که باید و شاید روی تدوین برنامه هفتم توسعه کار نکرده است. البته برنامه هفتم توسعه در حال تدوین است، اما کار کارشناسی خوبی در تدوین آن انجام نشده و گویا همان مواد قبلی در آن آمده و کلی و بدون سنجه است.»

هادی قوامی معاون پارلمانی وزیر اقتصاد نیز در گفت و گو با خبرگزاری فارس عنوان کرد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در دولت با توجه به سیاستهای کلی برنامه هفتم و هدف گذاری های انجام شده در این برنامه تدوین و به مجلس تقدیم شده است.

اکنون کمتر از سه ماه به پایان سال باقی مانده و طبق گفته عضو هیئت رئیسه مجلس، بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس نیز ۶ ماه به طول می انجامد و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل عدم ارائه لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه در مجلس اعلام وصول نمی‌شود. باید منتظر ماند و دید رایزنی دولت و مجلس برای حل این مسئله به کجا ختم می‌شود؟