السودانی: ایران حامی روند سیاسی عراق است

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق اعلام کرد که چهارشنبه هفته آتی به آلمان سفر خواهد کرد.

وی به اهداف و پرونده‌هایی که در این سفر بررسی خواهد شد، هم اشاره کرد و در ادامه اوضاع امنیتی در عراق را با ثبات دانست و از عدم توان داعش برای تسلط بر مناطق یا اشغال شهرها سخن گفت.

السودانی در ادامه اعلام کرد که عراق بخشی از سیاست محوربندی نخواهد بود و در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌ها در منطقه به منظور رفع تنش حرکت می‌کند.

وی در گفتگویی با رسانه آلمانی «بیلد» اعلام کرد: چهارشنبه هفته آینده در پاسخ به دعوت «اولاف شولتز» در راستای تعمیق روابط تاریخی میان عراق و آلمان به این کشورمی‌روم و ما در جریان این دیدار در راستای تقویت افق همکاری و شراکت اقتصادی حرکت خواهیم کرد و پرونده‌های مربوط به توسعه انسانی و موضوعات آب و هوایی و ادامه همکاری امنیتی و نیز موضوعات انسانی دیگر را مورد رایزنی قرار خواهیم داد.

السودانی تاکید کرد: ما در جریان این سفر همچنین موضوعات گازی و تقویت حضور شرکت‌های آلمانی در عراق را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهیم داد به ویژه که شرکت «زیمنس» در بخش برق عراق فعال است و این موضوعات در جریان سفر ما به آلمان در اولویت هستند.

وی افزود: با توجه به امکانات عراق و طرحهای مستمر آن برای افزایش تولید نفت و بهره برداری از گاز، امکان تامین نیازهای انرژی آلمان وجود دارد آنهم در سایه شرایطی که بازار جهانی از آن رنج می‌برد و افزایش سطح تقاضا که منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. عراق توان برآورده کردن نیازهای آلمان و بازار جهانی را دارد.

طرح بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای اعرابی 

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در گفتگو با رسانه آلمانی «بیلد» درباره روابط عراق و ایران هم گفت: روابط ما تاریخی است و بیش از 1200 کیلومتر مرز ما را به هم گره می‌زند. اشتراکات فرهنگی، دینی، اجتماعی وجود دارد و ایران حامی روند سیاسی از زمان تغییر در سال 2003 بوده است و به عراق در جنگش علیه تروریست‌های داعش کمک کرده است. روابط مثبت و در چارچوب هماهنگی و حمایت به دور از دخالت در امور داخلی عراق است.

وی درباره روابط عراق با کشورهای منطقه و موضع دولت عراق درباره سیاست محوربندی هم تاکید کرد: عراق طرفی در سیاست محوربندی در منطقه و جهان نخواهد بود و بر اساس اصل روابط متوازن با کشورهای همسایه حرکت می‌کند. ما ایده‌هایی برای تحقق شراکت اقتصادی مطرح می‌کنیم تا عراق نقطه تلاقی میان کشورهای منطقه بر اساس مناطق مشترک همه باشد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: عراق طرح‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران و کشورهای عربی دارد و طبق برآورد من، کاهش تنش و نزدیک شدن دیدگاهها به نفع عراق است و بر امنیت عراق و امنیت منطقه تاثیر مثبت دارد.

وی درباره سیاست های مهاجرتی عراق به آلمان هم گفت: دولت عراق مانع سفر هیچ شهروندی و مهاجرت او نمی‌شود. دولت در راستای تامین شرایط زندگی برای شهروندان خواه از طریق برقراری امنیت و ثبات یا ایجاد فرصت های شغلی برای کار است.

وی افزود: علت افزایش مهاجرت در کشورهای مختلف به علت شرایط اقتصادی و جنگهاست. درباره عراقی‌های مقیم آلمان، دومین در جهان عرب از این حیث هستند. هر شهروندی حق بازگشت به کشورش را دارد و ما ملزم به ارائه تسهیلات کافی به منظور تحقق بازگشت هستیم و ما امیدواریم که دوستان آلمانی متوجه شرایط هر شهروند مطابق با قوانین و معیارهای بین المللی مربوط به حقوق پناهندگان باشند.

السودانی: ایران حامی روند سیاسی عراق است

السودانی این موضوع را یکی از محورهای گفتگوی خود با مقامات آلمانی دانست.

نخست وزیر عراق درباره پرونده امنیت در عراق هم گفت: به برکت نیروهای امنیتی و حمایت جامعه جهانی از عراق از جمله آلمان، امنیت و ثبات در عراق امروز برقرار است. ما موفق به آزادسازی اراضی خود شدیم و تروریست‌ها را نابود کردیم. بقایای داعشی هستند که نیروهای امنیتی در حال مبارزه مستمر با آنها هستند

وی درباره خطر داعش و امکان بازگشت آن هم تاکید کرد: داعشی‌ها درسوریه هستند و بقایای آن در عراق حضور دارند، اما نمی‌توانند شهر یا منطقه‌ای را اشغال کنند و بر جایی مسلط شوند. مقابله با تفکر داعشی به زمان نیاز دارد. ما به طور مستمر در حال مقابله با شبکه‌های داعشی هستیم و اقدامات علیه آنها به عمل می‌آوریم. ثبات اوضاع در سوریه هم پایان داعش را رقم خواهد زد.

العامری: آمریکا به عراق فشار می‌آورد تا درهای خود را به روی اروپا نگشاید

«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق با استقبال از «اریک شوالیه» سفیر فرانسه در بغداد، با وی در خصوص موضوعات مختلف، از جمله روابط دو جانبه و مسائل داخلی عراق و افزایش قیمت دلار به گفت‌و‌گو نشست.

به گزارش «السومریه نیوز»، «هادی العامری» در این دیدار از شرکت‌های فرانسوی خواست تا در عراق به سرمایه‌گذاری پرداخته و در اجرای پروژه‌های خدماتی و راهبردی که موجب توسعه زیرساخت‌ها در عراق می‌شود مشارکت داشته باشند.

او تأکید کرد که سرمایه‌گذاری خارجی اصلی‌ترین راه‌حل برای غلبه بر بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی به شمار می‌رود.

رئیس ائتلاف الفتح و از متحدان دولت السودانی در خصوص افزایش قیمت دلار در عراق نیز گفت: عراق به دلیل وجود ذخایر دلاری بانک مرکزی عراق در بانک فدرال آمریکا از عدم استقلال اقتصادی رنج می‌برد. همه می‌دانند چگونه آمریکایی‌ها از دلار به عنوان سلاحی برای گرسنگی دادن مردم استفاده می‌کنند و امروز بر عراق فشار می‌آورند تا درهای خود را به روی اروپا و دیگر کشورهای جهان نگشاید.

«اریک شوالیه» سفیر فرانسه در بغداد نیز گفت که دولت پاریس از دولت عراق در ایجاد امنیت و ثبات در کشور پشتیبانی می‌کند و شرکت‌های فرانسوی نیز از افزایش فعالیت خود در عراق و مشارکت در بازسازی و توسعه زیرساخت‌های عراق استقبال می‌کنند.

رایزنی رئیس جمهور عراق با سفیر انگلیس در بغداد

رئیس جمهور عراق در دیدار با سفیر انگلستان، بر ادامه تلاش ها در حل نهایی موضوع آوارگان تاکید کرد.

«عبداللطیف رشید» رئیس جمهوری عراق در این دیدار درباره سفر خود به دو استان بصره و نینوا و اطلاع از وضع امنیت، خدمات رسانی و پیگیری اقدامات صورت گرفته در توسعه زیرساخت ها سخن گفت.

رشید گفت که رویکرد دولت عراق، تضمین تداوم و ارتقای امنیت و بهبود اقتصادی و نیز وضع قوانین و ارائه تسهیلات مورد نیاز به نحوی است که به توسعه زیرساخت‌ها و ارائه خدمات لازم به شهروندان کمک کند.

وی افزود: به علت شرایط نامناسبی که آوارگان در آن به سر می برند، نیاز به ادامه تلاش‌ها در فراهم کردن شرایط بازگشت آنان به مناطقشان و حل نهایی این موضوع داریم.

سفیر انگلستان هم بر پایبندی کشورش به حمایت از امنیت و ثبات عراق، تمایل به تقویت روابط در زمینه‌های مختلف و حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی و عمرانی عراق تاکید کرد.

ازسرگیری جلسات پارلمان عراق طی روزهای آتی

«عارف الحمامی» عضو چارچوب هماهنگی پارلمان عراق اعلام کرد: پارلمان عراق سه روز پیش تعطیلات قانونی را به پایان رساند و جلسات خود را هفته آینده، حداکثر تا روز یکشنبه تشکیل خواهد داد.

وی افزود: تا این لحظه ریاست پارلمان برای جلسه آینده که آغاز دور جدید قانونگذاری است، تاریخی تعیین نکرده و فراخوان شروع جلسات ممکن است طی دو روز آینده انجام شود. بنابراین اولین جلسه دور جدید، آغاز هفته آینده خواهد بود.

پارلمان عراق در انتظار بررسی و تصویب قوانینی از جمله لایحه بودجه سال 2023 است که قرار است تا ماه دوم سال جاری به مجلس ارائه شود.