السودانی و پرونده مهم خروج نظامیان آمریکایی از عراق

مجددا پرونده نیروهای آمریکایی که تحت چتر ائتلاف موسوم به بین المللی ضد داعش فعالیت می‌کنند با بحث تشکیل دولت جدید عراق مطرح است.

در اواخر سال گذشته میلادی اعلام شد که این نیروها فقط ماموریت مشاوره دارند و این به موجب توافق میان بغداد و واشنگتن پس از 14 ماه گفتگو میان طرفین رخ داد.

العربی الجدید آورده است: پرونده طی روزهای گذشته به شدت در داخل چارچوب هماهنگی مطرح شده است و از السودانی خواسته شده است که درباره حضور نظامی غربی‌ها و به ویژه آمریکا تجدید نظر شود و به طور جدی در راستای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق حرکت شود.

آنگونه که رسما اعلام شد ماموریت نیروهای آمریکایی در 31 دسامبر 2021 مستشاری و نظامیان آمریکایی اعلام شد و اینکه آنها در سه پایگاه اصلی یکی در «عین الاسد» در 130 کیلومتری شهر الرمادی مرکز الانبار در غرب عراق، پایگاه حریر در شمال اربیل در اقلیم کردستان عراق و پایگاه ویکتوریا در مجاورت فرودگاه بغداد مستقر هستند.

دولت الکاظمی تاکنون اطلاعاتی درباره نیروها نداده است و اینکه آیا همه آنها مستشاری هستند یا نظامی و اینکه سرنوشت سامانه پاتریوت نیروهای آمریکایی در پایگاه عین الاسد چه شده است.

«محمد البصری» عضو ائتلاف فتح تحت رهبری «هادی العامری» اعلام کرد که دولت جدید عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، توافقنامه امنیتی میان واشنگتن و بغداد را مورد بازنگری قرار خواهد داد.

السودانی و پرونده مهم خروج نظامیان آمریکایی از عراق

وی گفت: نیروهای ائتلاف نقش مشکوکی در عراق دارند و آنها به آموزش نیروهای عراقی یا ارائه مشاوره آنگونه که ادعا می‌کنند، کفایت نمی‌کنند و پا را فراتر گذاشته و از حدود امنیت نظامی فراتر می روند.

البصری تاکید کرد: آنها به دنبال نظارت تحرکات برخی احزاب و گروههای مقاومت اسلامی و حرکات رهبران آنها هستند. نیروهای ائتلاف خطری برای امنیت عراق هستند به ویژه که با پایان داعش دیگر نیازی به آنها نیست.

یکی دیگر از نمایندگان پارلمان عراق به العربی الجدید گفت: بحث پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق و تغییر آن به همکاری از نوع دیگر مشابه توافقاتی که میان واشنگتن و کشورهای دیگر در منطقه وجود دارد و نیازی به حضور نیروها در این کشورها نیست، مطرح است.

این نماینده گفت: السودانی واکنشی نداشته است.

 از سوی دیگر «فاضل ابورغیف» کارشناس امور امنیتی عراقی نزدیک به دستگاه اطلاعاتی عراق گفت: عراق به نیروهای ائتلاف بین المللی در پرونده آموزش و تسلیحات نیاز دارد و السودانی هم این را می‌داند هرچند که برخی طرف‌ها خواستار پایان فعالیت ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن در عراق هستند. السودانی خواستار تعامل با جهانیان به غیر از رژیم صهیونیستی است و روابط خوب با آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس و همکاری امنیتی ادامه خواهد داشت.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در  عراق طی نامه‌ای به ریاست پارلمان این کشور خواست که پنجشنبه جلسه رأی اعتماد به کابینه پیشنهادی وی را برگزار کند.