اگر کسری بودجه نداریم چرا مصارف قانون بودجه تاکنون صفر بوده است؟

احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص کسری بودجه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ بیان می‌کند: ما اختلاف نظری در این خصوص بین صحبت‌های آقای پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با صحبت‌های آقای مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه را شاهد هستیم.

وی افزود: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است دولت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و از طرف دیگر صحبت‌های آقای میرکاظمی خلاف این بحث است. میرکاظمی اعلام کرد ما کسری بودجه نخواهیم داشت اما عدد قطعی مشخص نکرد که منابع چقدر محقق شده است با این حال گفت که "انشاالله منابع بودجه تا پایان سال ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد."

ارکانی گفت: بنابراین دولتی‌ها اصرار دارند که کسری بودجه ندارند. نکته این است اگر ما این حرف را بپذیریم که اکنون کسری بودجه نداریم و دولت تاکنون توانسته است ۱۰۰ درصد درآمدهای خودش را محقق کند قاعدتاً باید سریع به این سوال پاسخ دهد که با این وجود چرا تاکنون مصارف قانون بودجه مانند تسهیلات اشتغالزایی حتی یک ریال پرداخت نشده و تحقق آن صفر بوده است؟

این عضو کمیسیون بودجه مجلس ادامه داد: یا باید سزیع پاسخ دهند که اگر کسری بودجه نداشته‌ایم و باید درآمد ۱۰۰ درصد محقق می‌شد و تخصیص بودجه عمرانی استان‌ها نیز به ۷۰ درصد تحقق می‌رسید پس چرا درصد تخصیص این بخش نیز بسیار ناچیز است؟

بنابراین گفته دولتی‌ها با واقعیت‌های عینی تخصیص تسهیلات اشتغالزایی و تخصیص بسیار ناچیز اعتبارات عمرانی از لحاظ منطقی جور در نمی‌آید.

در واقع باید گفته شود که منابع درآمدی که صددرصد محقق شده و در حوزه‌های مهم اشتغال زایی و عمرانی هزینه نشده است کجا رفته است؟

کسری بودجه سال ۱۴۰۱ چه ارتباطی با کاهش ارزش پول ملی تورم و افزایش نرخ دلار دارد؟

ارکانی در پاسخ به سوال مذکور توضیح داد: کسری بودجه می‌تواند باعث تورم، گرانی و فقر باشد. دلیلش هم این است؛ زمانی که دولتی کسری بودجه دارد و در مدیریت کشور و پرداخت هزینه، حقوق‌ها و سایر مخارج ناتوان شده، ممکن است راهکارهای دیگری را برای جبران انتخاب کند که هزینه‌بر هستند و ممکن است تورم زا باشند.

عضو کمیسیون بودجه مجلس خاطرنشان کرد که به طور مثال در دولت قبلی یکی از اتفاقاتی که به منظور جبران کسری بودجه رخ داد رونق کاذب و ایجاد حباب در بورس و دعوت مردم به خرید سهام بود که به یکباره فروش سهام توسط دولت در بالاترین نرخ کاذب اتفاق افتاد و در نهایت سقوط تاریخی بورس را شاهد بودیم. این یعنی تامین کسری بودجه دولت ازطریق جیب مردم.

وی در پایان درخصوص عملکرد دولت سیزدهم در مدیریت بودجه اظهارکرد که برای مثالِ عینی در دولت فعلی نیز مسئولان باید توضیح دهند که هزینه‌های بودجه مثل تسهیلات اشتغالزایی یا اعتبارات عمرانی چرا تاکنون پرداخت نشده است و اگر هم کسری بودجه داریم باید بپذیرند و در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری شود.