پیش بینی تورم در سال ۱۴۰۲

  بهروز محبی نجم‌آبادی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  افکارنیوزبا اشاره به میزان کسری بودجه در سال جاری مطرح کرد: بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ هزار و سیصد و نود هزار میلیارد بوده است که هزار و سیصد و بیست هزار میلیارد از آن محقق خواهد شد.

یعنی به‌نظر می‌رسد بیش از ۹۰ درصد بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ تا پایان امسال تحقق پیدا می‌کند و کسری باقیمانده نیز با فروش اوراق تامین می‌شود. وی افزود: لذا با توجه به مسائلی که به وجود می‌آید و از طرفی رهبر انقلاب اجازه دادند که دولت سیزدهم از صندوق توسعه ملی برداشت کند، برای اولین بار در سال‌های گذشته، کشور با شرایط قابل قبولی از لحاظ بودجه‌ای مواجه بوده است.

محبی نجم‌آبادی ادامه داد: به طوری که در سال جاری کسری بودجه بسیار کمی داشته و خواهیم داشت یا حتی ممکن است این مقدار نزدیک به صفر باشد.*تکذیب کسری بودجه و وجود و تشدید تورم و گرانی چه توجیهی دارد؟این عضو کمیسیون بودجه مجلس تصریح کرد: دولت اکنون در تلاش است تا پایه پولی را بالا نبرد. دلیلی که مقداری هم سیاست‌های پرداخت تسهیلات انقباضی شده است و عده‌ای گله‌مند هستند که چرا بانک‌ها به راحتی پرداخت ندارند این است که دولت دقت کرد جاهایی که پرداخت کامل شده بود، اجازه اضافه برداشت به بانک‌ها نداد.وی خاطرنشان کرد: با این اوصاف دولت سیزدهم کارنامه قابل قبولی از این جهت دارد که پایه پولی را اضافه نکرد و از طرف دیگر علیرغم اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی، تورم ۶۹ درصدی به محدوده ۴۰ درصد رسیده است.

این مسائل نشان می‌دهد تورم نزولی است و قطعاً در سال آینده شرایط بهتری خواهیم داشت. با وجود این آمارها و مستندات مذکور چرا همچنان شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی بودیم؟محبی‌نجم‌آبادی در پاسخ به سوال مذکور بیان کرد: دلار تحت تاثیر تورم است و از طرف دیگر خود دلار رابطه دوطرفه با تورم دارد. یعنی هم خودش موجب تورم است و هم از تورم تاثیر می‌پذیرد. از طرف دیگر نفت کشور اکنون به میزان قابل قبولی فروش می‌رود و می‌توانیم نیازهای اساسی کشور را برای ارز تامین کنیم. اما مسائلی که به وجود آمد و اغتشاشات اخیر نیز به آن دامن زد، سوء استفاده از ارز در فضای سوداگری بود.

پیش بینی تورم در سال ۱۴۰۲

این نماینده مجلس گفت: اینکه دولت اصرار دارد که خیلی سریع و صریح مالیات بر عایده سرمایه و مبارزه با سوداگری را اجرایی کنیم، ناشی از همین موضوع است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که ادعای نقدینگی ۵ میلیون میلیاردی که در دست عده‌ای است هر از چند گاهی این نقدینگی در یک بازار خاص قرار می‌گیرد و نوسانات در بازارهای مختلف ایجاد می کند.هرچند این اتفاقات قابل کنترل است.

او یادآورشد که دولت گذشته به نقل از سازمان برنامه و بودجه مطالبی را مطرح کرده بود که بیان می‌کرد آن زمان مبلغ بسیار بالایی را برای نرخ ارز در نظر گرفته‌اند و فضاسازی می‌کردند تا نرخ ارز به شدت افزایش یابد. اما این اتفاق نیفتاد و یک بار دلار تا ۳۸ هزار تومان رفت و مجدد به کانال ۳۲ هزار تومان بازگشت که مربوط به دوران رئیس کل بانک مرکزی قبل بود.محبی نجم‌آبادی درانتها اظهارکرد: اکنون نیز رئیس کل جدید بانک مرکزی درحال پیگیری بازار مبادله است. دولت باید توجه کند به نحوی نیازهای مختلف که برای ارز در کشور وجود دارد همگی شفاف و روشن مطرح شود و خواست کسانی که واقعاً به ارز نیاز دارند را برآورده کند.

حمیدرضا پیرهادی