تلاش سئول برای لاپوشانی اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی

 اتهام‌زنی «یون سوک یول» رئیس جمهور کره جنوبی به جمهوری اسلامی ایران حین سفرش به امارات عربی متحده، وزارت خارجه سئول را برای لاپوشانی آن به دردسر انداخت.

یک مسئول در وزارت خارجه کره جنوبی بامداد سه‌شنبه در تلاش برای آنچه که «رفع هرگونه سوء تفاهم» حول اظهارات یون علیه ایران توصیف شده، مدعی شد این اظهارات حین تشویق نظامیان سئول و برای توضیح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه بیان شده است.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، این مقام - که نام یا سمتش اعلام نشد، گفت: «دولت کره [جنوبی] تمایل دارد روابط دوجانبه دوستانه با ایران را که محکم هستند، بیش از پیش توسعه دهد».

رئیس جمهور کره جنوبی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی برای نظامیان این کشور در امارات ادعا کرد: «امنیت کشور برادر ما امنیت ما است. دشمن امارات، تهدیدآمیزترین کشور یعنی ایران ست و دشمن ما کره شمالی است... ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم».

تلاش سئول برای لاپوشانی اظهارات ضد ایرانی رئیس جمهور کره جنوبی

یون که روز شنبه در چارچوب یک سفر رسمی چند روزه وارد ابوظبی شده بود روز گذشته با «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات در کاخ «الوطن» دیدار کرد و دو طرف درباره توسعه همکاری‌ها بین ابوظبی و سئول رایزنی کردند.

دو طرف در این دیدار درباره فرصت‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و در چارچوب روابط راهبردی ویژه دو کشور رایزنی کردند. 

 در آن نشست درباره چندین قضیه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک نیز گفت‌وگو شد. این نخستین سفر یون سوک یول به عنوان رئیس‌جمهور کره جنوبی به امارات است.

رئیس امارات و رئیس جمهوری کره جنوبی، امروز درباره روشهای مختلف همکاری و ارتقای آن در زمینه‌های سرمایه گذاری، اقتصادی، علمی، فرهنگی و فناوری پیشرفته و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر زمینه‌های حیاتی مورد علاقه دو کشور در چارچوب برنامه‌های آتی خود بحث و تبادل نظر کردند.

تقویت همکاری راهبردی با امارات در چهار حوزه اصلی  انرژی، سرمایه‌گذاری، انرژی هسته‌ای و صنایع دفاعی از اهداف اصلی رئیس‌جمهور کره جنوبی در این سفر است.

رئیس‌جمهور کره، روز شنبه در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی امارات قرار گرفته بود. وی در فرودگاه ابوظبی ابراز امیدواری کرد که این سفر «دستاوردهای بزرگی» به همراه داشته باشد.

وزرای اقتصاد، علوم و فناوری، ارتباطات، امور خارجه، صنایع و بازرگانی و انرژی، زیرساخت، محیط زیست، بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی، مشاور امنیت ملی و رؤسای شماری از شرکت‌های بزرگ کره‌ای یون سوک یول را همراهی می‌کنند.

«کیم سونگ هان» مشاور رئیس جمهور کره جنوبی در امور امنیت ملی کره جنوبی، پیشتر درباره این سفر گفته بود که انتخاب امارات به عنوان نخستین ایستگاه سفر خارجی یون سوک یول در سال جاری میلادی، بیانگر قصد قوی وی برای تلاش‌های دیپلماتیک مرتبط با احیای روابط اقتصادی و گسترش صادرات کره جنوبی است.