وضعیت گاز بحرانی نیست/ منشا کمبود گاز چیست؟

هادی بیگی‌نژاد ، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد وضعیت کمبود گاز در کشور در فصل زمستان بیان داشت: وضعیت گاز بحرانی نیست و شرایط فعلی فقط مقداری کمبود است که صرفا هم برای همین دو ماه پیشروست و پس از آن نیز این مسئله حل می‌شود.

*میزان کل تولید گاز کشور ۸۵۰ میلیون متر مکعب است

وی اظهار داشت: ما اکنون در کشور هشتصد و پنجاه میلیون متر مکعب گاز تولید و وارد شبکه می‌کنیم. هرچند میزان تولید ما بیشتر است اما بعد از اینکه پالایش می‌شود ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: این میزان کل تولید گاز در کشور است که مصارف مختلفی از جمله خانگی، صنایع، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها دارد و همچنین مقداری هم برای انتقال در خطوط لوله صرف می‌شود.

بیگی‌نژاد افزود: گازی که برای انتقال در خطوط لوله منتقل می‌شود یک نیروی محرک لازم دارد تا این انتقال رخ دهد. بنابراین انتقال هم خودش نیاز به سوخت دارد تا صورت گیرد. از طرف دیگر مقدار ناچیزی صرف صادرات می‌شود.

*مصرف گاز در بخش خانگی بین ۵۶۰ تا ۶۸۰ میلیون متر مکعب است/ منشا کمبود گاز

اوی تاکید کرد: گر مصرف هر کدام از بخش‌های مذکور افزایش پیدا کند بخش دیگر گرفتار می‌شود. به طور مثال فرض کنیم که بخش خانگی ۵۶۰ الی ۶۸۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند با این میزان مصرف حتما دچار مشکل می‌شویم و سایر بخش‌ها یا برخی از نقاط سردسیر کشور دچار کمبود می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر همین مقدار مصرف خانگی را مدنظر قرار دهیم معلوم می‌شود که بیشترین مصرف کجا اتفاق می‌افتد و علت کمبود چیست. از طرف دیگر هم بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز برای نیروگاه‌های تولید برق نیاز داریم که جمع این دو بخش ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز می‌شود.

وضعیت گاز بحرانی نیست/ منشا کمبود گاز چیست؟

بیگی‌نژاد بیان کرد: زمانی که با چنین عددی آن هم فقط برای دو بخش مواجه هستیم، سایر بخش‌ها یعنی نیروگا‌ه‌ها و پتروشیمی‌ها و .‌.. چه می‌شوند؟ مسلم است که کمبود رخ می‌دهد و درشرایطی که مقدار تولید مشخص است چاره‌ای جز بهینه‌سازی نداریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما در بخش تولید و مصرف گاز  ناترازی داریم و این ناترازی هم برای الان نیست و در هر حوزه‌ای که بررسی می‌کنیم وجود دارد. در مقابل نیز دستورالعمل‌‌ها برای استفاده بهینه در تمام بخش‌ها مشخص است. لذا درحال حاضر تنها راه، بهینه‌سازی مصرف تمام بخش‌هاست