فاطمی‌امین: عامل انسانی دلیل ۴۹ درصد عامل تصادفات جاده‌ای است

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن تجارت برای پاسخ به سوال حسین گودرزی با حضور در مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا خبر نسبتا خوبی را می‌خواهم عرض کنم از سال ۹۲ ۱۳ تا ۱۴۰۰ تعداد کشته‌ها در تصادفات به یک چهارم رسیده است.

وی با برشرمدن عومل تصادف افزود: عامل انسانی ۴۹ درصد، جاده 36 درصد و خودرو 15 درصد عامل تصادفات جاده‌ای است و در این سال‌ها کارهایی انجام شده است. خوشبختانه تعداد کشته‌ها کاهش داشته است البته یک کشته هم نباید داشته باشیم. الزامی شدن ترمز ضد قفل و کیسه هوا از جمله اقداماتی است که در این سالها انجام شده است.

فاطمی امین با اشاره به تصادف جاده بهبهان گفت:  بعد از این تصادف به  استان سفر و از خودروها بازدید کردم. در همان زمان سردار اشتری فرمانده وقت نیروی انتظامی ۸ محور را مطرح کردند که یکی از آن‌ها مربوط به ایمنی می شد که گزارشش را عرض می‌کنم.

وزیر صمت تصریح کرد: اولین اقدامی که باید انجام شود اصلاح پلتفرم‌هاست، حرکتی جدی برای تغییر پلتفرم ها باید انجام شود، ایجاد مراکز آزمون برای خودروها در کشور هم باید مد نظر قرار بگیرد.

وزیر صمت با بیان اینکه حادثه بهبهان دی سال گذشته بود و در نتیجه عملکردهای قبل از آن زمان رخ داده بود، گفت: تلاش کردیم پلتفرم های جدیدی را در صنعت خودروسازی ایجاد کنیم؛ در خودروهای جدید مثل شاهین و تارا 45 درصد از فولادش استحکام بالا دارد اما در خودرویی مثل تیبا که امسال تولیدش متوقف شد، 10 درصد فولاد با استحکام بالا استفاده شده است؛ این نشان می دهد که هرچه قدر روی تیبا و خودورهای قدیمی کار کنیم ایمنی حاصل نخواهد شد،

وی در مورد حس‌گر تشخیص زود هنگام تصادف باید افزود:‌ از سال جاری یکی از خودورها به این حس‌گر مجهز شده است که به عملکرد خودرو هنگام تصادف کمک می‌کند.

فاطمی امین تصریح کرد: الزامی کردن استانداردها دومین محور است، چندین سال است که اجرای استانداردهای 85 گانه متوقف شده است، یکی از این استانداردها، استانداردِ پایداری ترمز است که از اول مرداد سال آینده تولید خودرو بدون این سیستم ممنوع است.

وزیر صمت گفت: اقدام دیگر محافظت از عابر پیاده است؛ استانداردی وجود دارد که در صورت رعایت آن اگر خودرو با عابر پیاده برخورد کند آسیب کمتری به عابر پیاده برسد، باید تدابیر ایمنی انجام شود تا آسیب کمتری به عابران پیاده وارد شود.

وی افزود: سومین محور؛ مراکز آزمون هست در مورد مراکز آزمون حفاظت از عابر پیاده است امسال و سال آینده این مراکز افتتاح می‌شوند. آزمایشگاه آزمون برخورد و تصادف را نیز در کشور نداریم ساخت این مراکز را هم پی‌گیری کردیم تا امروز 27 درصد این پروژه پیشرفت کرده است و پیمانکار تعهد داده است که تا آخر سال آینده افتتاح شود. 

فاطمی امین گفت: یکی دیگر از موضوعات شبیه سازی تصادف است، همکاری مشترکی با دانشگاه علم و صنعت برقرار شد که در قالب آن خودروسازان موظف هستند در صورتی که کوچکترینی تغییری که در خودرو انجام می‌دهند آزمون شبیه سازی انجام دهند.

وی با اشاره به موضوع تطابق تولید، افزود: از این طریق کیفیت خودورها علاوه بر ابتدای تولید در طول دوره تولید هم بررسی می‌شود.

وزیر صمت با بیان اینکه فن آوری نوین و اتصال پذیری پیکر موضوعی است که اجرایی شده است، تصریح کرد: در وزارت صمت کارگروه کیفیت را تشکیل دادیم که هر هفته تشکیل جلسه می دهد و اقداماتی که باید توسط خودروسازها انجام شود را پی گیری می‌کند. همه این مسایل در مجموع می‌تواند مشکلات را کاهش دهد، روند کاهشی خوبی در فوتی ها داشته ایم که امیدواریم این وضعیت بهبود یابد.