تلاش برای افزایش فشار علیه ایران با حمایت غرب

توافق هسته ای که در سال 2015 بین ایران و گروه 1+5 امضا شد، محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای تهران را در ازای لغو تحریم ها ی اعمال شده ممکن ساخت اما دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم گرفت در سال 2018 به طور یکجانبه از آن خارج شود و با این اقدام تحریم‌های شدیدی را علیه تهران اعمال کرد که تهران به کاهش تدریجی تعهداتش نسبت به آن پاسخ داد.

 

در روزهای اخیر رسانه های جهان جمله‌ای را مطرح کردند که جای تامل دارد و آن اینکه ترامپ با فشار اسرائیل از برجام خارج شد.

البته این مساله ای پنهان نیست زیرا همان زمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ترامپ به خاطر آنکه به نصیحتش گوش داد و از توافق خارج شد، تشکر کرد اما نکته بسیار خنده دار آن است که مقامات آمریکا، فرانسه، انگلستان و آلمان و رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را مسئول بروز مشکل در توافق هسته ای می دانند.

آن ها طوری از ضرورت بازگشت ایران به پایبندی به توافق صحبت می کنند، گویی که این ایران بوده کحه از توافق خارج شده و تحریم های سختی را علیه واشنگتن اعمال کرده است و آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلستان تا به امروز به توافق پایبندند!

در گذشته گروسی اعلام کرده بود، ایران کاملا به توافق متعهد بوده است، اما امروز به خاطر تهدید غرب، ایران را متهم کرده که ناقض توافق است.

تلاش برای افزایش فشار علیه ایران با حمایت غرب

نکته عجیب این است که گروسی با توافق هسته‌ای به‌گونه‌ای تعامل می‌کند که گویی مختص ایران است. گروسی تلاش‌های خبیثانه‌ای صورت می‌دهد تا پرونده‌هایی که به دنبال امضای توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ کاملا بسته شدند، دوباره فعال کند از جمله ادعاها مبتنی بر وجود اماکنی در ایران، که آثار اورانیوم در آنجا کشف شد، به سال‌ها قبل برمی‌گردد!

همچنین امروز، گروسی گزارشی را منتشر کرد که طبق معمول با استقبال چهارجانبه آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان مواجه شد و در آن مدعی شده که ایران به صورت مخفیانه در ساختار آبشارهای سانتریفیوژها در سایت «فردو» جهت دست‌یابی به غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم دست به تغییراتی می‌زند.

در پاسخ به این ادعای گروسی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نماینده ارشد آژانس بین‌المللی در بازدید از تاسیسات کشور، گزارش نادرستی ارائه داد و مدیرکل آژانس هم آن را رسانه‌ای کرد که این رفتار وی حرفه‌ای نیست.

به نظر می‌رسد برای گروسی دست کشیدن از رویکردهایش که از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان دیکته می‌شود، سخت است؛ این مرد خودش را به خواب زده، و دشوار است که ایران بتواند او را از این خواب بیدار کند.