با برجام یا بی برجام، دیپلماسی با ایران ادامه دارد

رویترز در تحلیلی از شرایط فعلی مذاکرات رفع تحریم ها در وین نوشت: نزدیک به دو سال است که آمریکا تلاش کرده و نتوانسته که توافق هسته ای ۲۰۱۵ را احیا کند. با این حال واشنگتن و متحدان اروپایی اش از بستن باب دیپلماسی با ایران امتناع می کنند.

رویترز به نقل از مقام های غربی نوشت که رویکردهای جایگزین دیپلماسی مخاطرات خاص خود را دارد. از یک سو پیامدهای حمله نظامی به ایران غیرقابل پیش بینی است و از سوی دیگر ایران هنوز مواد هسته‌ای و فناوری لازم برای ساخت بمب هسته ای را در اختیار ندارد و کماکان زمان برای تغییر مسیر تهران وجود دارد.

در ادامه این مطلب رویترز آمده است: ایران هم اکنون مشغول غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در اماکن هسته ای خود از جمله فردو است که داخل کوهستان بنا شده و تخریب آن از طریق بمباران دشوارتر است.

تعدادی از دیپلمات های غربی با رد بررسی اقدام نظامی علیه ایران به رویترز گفتند که چنین حمله ای تمایل ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را تقویت کرده و خطر تلافی ایران را به همراه دارد.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: فکر نمی کنم که در کوتاه مدت کسی گزینه نظامی را در نظر داشته باشد. راه حل (مسئله هسته ای) نظامی نیست.

به گفته یک دیپلمات دیگر، «اسرائیل محال است که بتواند بدون حمایت غرب، ایران را بمباران کند».

دیپلمات ها به رویترز گفتند که غنی سازی ۹۰ درصدی خط قرمز غرب است و ایران هنوز به چنین اقدامی دست نزده است.

یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: اگر ایران بخواهد آشکارا برنامه نظامی خود را از سرگرفته و غنی سازی ۹۰ درصدی را انجام دهد، کل رایزنی ها در آمریکا، اروپا و اسرائیل تغییر می‌کند. به گفته این دیپلمات، راه دیپلماسی مادامی که غنی سازی ۹۰ درصدی آغاز نشود، باز خواهد بود.

با برجام یا بی برجام، دیپلماسی با ایران ادامه دارد

به نوشته رویترز، ایران احیای توافق هسته ای را به خاتمه تحقیقات آژانس در مورد ذرات اورانیوم در سه مکان منوط کرده است. آمریکا و متحدانش با این شرط موافقت نکرده اند.

یکی از مقام های ارشد دولت بایدن که خواست نامش فاش نشود گفت که با وجود متوقف ماندن مذاکرات هسته ای، انریکه مورا، دیپلمات اسپانیایی هماهنگ کننده مذاکرات، «گفت و گو با تمامی طرف‌ها را ادامه می دهد».

مقام ارشد دولت بایدن گفت که حتی اگر توافق هسته ای را نتوان احیا کرد، شاید دیگر راه حل های دیپلماتیک میسر باشند.

وی افزود: تعیین زمان و نحوه احیای برجام دشوار است. حتی اگر زمانی برجام از بین برود، بدان معنا نخواهد بود که دیپلماسی مدفون خواهد شد.

وزارت امور خارجه ایران به تازگی بیانیه ای ۱۱ ماده ای منتشر کرده و خطاب به کشورهای اروپایی نوشته بود: در جریان مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل و موثر برجام، مطالبات جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وین بوده است. اما فهرست بلند نقض‌های فاحش طرف‌های اروپایی و آمریکایی در زمان اجرای برجام، ایران را ناگزیر می سازد که برای آینده واقع بین باشد.

هدف جمهوری اسلامی ایران، انعقاد یک توافق پایدار و باثبات است، توافقی که در آن اولاً انتفاع عملی ایران از لغو تحریم ها تضمین شود؛ و ثانیاً، تحت تاثیر سیاست داخلی دولت‌ها بسادگی نقض نگردد. جمهوری اسلامی ایران، بر اساس پیش نویس مذاکرات وین که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بود، آماده جمعبندی مذاکرات است. اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع‌بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو مسئولیت پذیر معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس تعهدات بین المللی خود، و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری هاست. به کشورهای غربی نیز توصیه می کنیم که با پرهیز از سیاسی کاری، فضای همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس را تخریب نکنند.