ایران به یک رهبر جهانی در ساخت پهپاد تبدیل شده است

روزنامه گاردین نوشت: مقامات آمریکایی اعلام کرده اند ایران در حال ظاهر شدن به عنوان کشوری پیشتاز در جهان در زمینه تولید پهپاد‌های ارزان قیمت و مرگبار است.

این روزنامه چاپ انگلیس در مطلبی اعلام کرد تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را درخصوص قدرت پهپادهای ایرانی را به اشتراک گذاشتند.  یکی از مقامات آمریکایی، تهران را یک رهبر جهانی در خصوص تولید پهپاد‌های ارزان قیمت و بسیار موثر توصیف کرد.

مقامات آمریکایی در صدد جلب حمایت گسترده‌تر از اعمال تحریم‌ها ضد ایران به سبب عرضه پهپادهایش هستند. یکی از مقامات آمریکایی گفت: «ایران گفته است به روسیه پهپاد فروخته است، اما صراحتاً گفته است که در جنگ اوکراین از آن‌ها استفاده نشده است و اگر اینطور بود، تهران بیتفاوت نمی‌ماند.» این مقام آمریکایی ادعا کرد تصاویری دارد که می‌تواند ادعای استفاده این پهپادها در اوکراین ثابت کند.

این تصاویر به جز علائم روسی بر روی پهپاد‌ها در آوار در حمله به کیف، اجزای یکسانی از جمله موتور چرخشی، پروانه چوبی، برد رله و حتی پیچ‌های شش گوش را نشان می‌دهند.

به طور گسترده تر، این مقامات آمریکایی توضیح دادند که چگونه استفاده از پهپاد‌های ایران از سال ۲۰۱۴ به سرعت توسعه یافته است.

در حالی که آمریکا و انگلیس، تحریم‌هایی را به علت عرضه پهپاد‌های ایران به روسیه وضع کرده اند، آن‌ها به دنبال جلب حمایت گسترده‌تر از این تحریم‌ها در جامعه بین المللی هستند.

ایران به یک رهبر جهانی در ساخت پهپاد تبدیل شده است

آنچه بر نگرانی‌های آمریکا و انگلیس افزوده این است که گزارش‌های اخیر از ایران نشان می‌دهند بازار قابل توجهی برای پهپادهای ایرانی، وجود دارد. گاردین در این خصوص ادعا کرد وبسایت خبری المانیتور اخیراً نقل قول‌هایی از یک مقام اطلاعاتی نظامی ایران را گزارش کرده است. این مقام ایرانی گفته است «قدرت ایران به حدی رسیده است که چین برای خرید ۱۵ هزار فروند پهپاد منتظر است.»