سفر رئیسی به چین آمریکا را از راس دهکده جهانی خارج می‌کند

الله‌وردی دهقانی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز سفر اخیر رئیس جمهور به چین را بررسی کرد و گفت: اکنون دیگر دهکده جهانی با یک کدخدا قابل قبول نیست و عصر آن به پایان رسیده است. اگر دنیا را یک دهکده در نظر بگیریم که آمریکا در راس آن باشد و صرفا تصمیم گیرنده تمام مسائل بین المللی باشد متوجه می‌شویم که دیگر چنین روشی قابل هضم نیست.

وی افزود: اکنون سازمان همکاری شانگهای حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شود و کشورهای مهمی مانند چین، روسیه و ایران و سایر کشورهای عضو را در بر می‌گیرد که هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر صنعتی، نظامی و جغرافیایی و جمعیتی قدرت بالایی دارند.

دهقانی ادامه داد: لذا به نظر می‌رسد در همین راستا برنامه همکاری‌های مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و چین یا همان سند راهبردی ۲۵ ساله که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد عملیاتی شود.

نماینده مردم ورزقان در مجلس معتقد است که با اجرایی شدن این سند شاهد دور زدن تحریم‌ها و بی اثر کردن آن‌ها خواهیم بود. لذا این همکاری جهان تک بعدی را از بین می‌برد و حداقل دو یا سه گروه شکل می‌گیرد که در مدیریت مسائل مختلف جهانی خیل هستند.

سفر رئیسی به چین آمریکا را از راس دهکده جهانی خارج می‌کند

او اظهارداشت: اکنون ایران و چین و روسیه، کشورهای تهدید آمیز برای قدرت آمریکا به حساب می‌آیند که تحت تحریم‌های مختلف قرار گرفتند و با همکاری این سه کشور دستاورد‌های بسیاری را شاهد خواهیم بود از جمله مهمترین آن‌ها امنیت اقتصادی برای هر سه کشور است.

دهقانی درانتها خاطرنشان کرد که اگر چین به این مهم توجه داشته باشد و در زمینه همکاری‌های شانگهای با ایران ارتباط داشته باشد نه تنها تحریم‌ها بی اثر می‌شود بلکه این ابزار تحریم را کاملاً از طرف آمریکایی می‌گیرد و قدرت اقتصادی و امنیتی در شرق دنیا ایجاد می‌کند.