نابسامانی بازار ارز با تمهیدات دولت رفع می‌شود

  سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی درباره جزئیات نشست غیرعلنی امروز که با حضور معاون اول ریس جمهور، وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار شد، به خبرنگاران گفت: در این نشست ابتدا محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی درباره چرایی اختلال ارزی توضیحاتی ارائه و تاکید کرد که بخشی از مشکلات این بخش حل شده و سایر موانع نیز حل خواهد شد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: مجلس و دولت حساسیت لازم را درباره بازار ارز دارند و با توجه ابهام‌ها و فشارهایی که از این ناحیه به معیشت مردم وارد می‌شود، نمایندگان دغدغه‌های خود را بیان کردند.

وی درباره اظهار نظر نمایندگان در جلسه غیرعلنی امروز گفت: نمایندگان معتقد بودند که سیاست واحدی در دولت برای کنترل بازار ارز وجود ندارد و اجرا نشدن برخی مصوبات مانند تخصیص کالابرگ الکترونیک و عدم اشراف کامل بانک مرکزی به موضوع ارز سبب ایجاد این تحولات شده است.

موسوی با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: فرزین در توضیحات خود گزارشی ارائه کرد که نشان می داد در حوزه واردات و صادرات ارز و مسائل مالی مشکلی ندارد بلکه مسائلی خارج از کشور سبب ایجاد شرایط فعلی شده است.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس، بر اساس آمار ارائه شده در این جلسه، میزان فروش نفت خام ایران از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون بشکه در روز به بالای یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس تراز تجاری کشور را رو به رشد دانست و اظهار داشت: دولت معتقد است که دشمن به دنبال ایجاد تزلزل در بازار ارز است و این مشکلات بیشتر توسط عناصر خارج از کشور ایجاد می شود و به همین دلیل نرخ های ساختگی در بازار ارز وجود دارد.

موسوی درباره دیگر سخنان رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سیاست‌های ارزی شکسته خورده در گذشته، تحریم، نرخ های غیر واقعی و ساختگی دشمن برای ایجاد تزلزل در بازار ارز از جمله مسائلی است که در شرایط فعلی بازار ارز اثرگذار بوده و بانک مرکزی در تلاش است ضمن اشراف لازم به بازار ارز، امور ارزی کشور را در سطح مطمئنی قرار دهد تا سبب کنترل آن شود.

نابسامانی بازار ارز با تمهیدات دولت رفع می‌شود

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به سخنان وزیر اقتصاد در این جلسه افزود: به گفته خاندوزی افرادی در عرصه میدان و رسانه سبب ایجاد تلاطم در بازار ارز شده‌اند و نرخ های غیرواقعی را برای تخریب بازار ارز ایجاد می‌کنند. البته برخی از این افراد شناسایی و بازداشت شدند و حساب‌های بانکی آنها مسدود شده است.

موسوی درباره نظر نمایندگان و جمع بندی که رییس مجلس در این باره ارائه کرده بود، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی فشارهای بیرونی و ورودهای مخربی که عناصر سوء استفاده کننده خارجی در بازار ارز دارند، می‌پذیرد و معتقدیم در جنگ ترکیبی تمام عیار دشمن، جنگ اقتصادی و تلاطم کردن بازار ارز از جمله اهداف دشمن است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این جنگ ترکیبی مجلس در کنار دولت است، به بیان دیدگاههای نمایندگان در این خصوص پرداخت و افزود: از نظر مجلس مسائلی وجود دارد که سبب موفقیت دشمن در بازار ارز شده است که نخستین عامل آن فقدان نقشه راه است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه مجلس وجود دو نگاه کارشناسی متفاوت در حوزه ارز در  بروز مسائل اخیر تاثیر داشته است، گفت: یک نگاه کارشناسی معتقد است که تلاطم در بازار ارز به دلیل کسر بودجه و ناترازی بانک‌هاست که به صورت طبیعی بازار ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نگاه دیگر این است که شوک‌های ارزی سبب تورم شده است. ترکیبی از این نگاه‌ها باید نقطه معیار برای دولت در نظر گرفته شود و در مجلس نمی‌دانیم دولت کدام نظر کارشناسی را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه باید نگاه کارشناسی غالب در حوزه ارز در دولت وجود داشته باشد و لازم است از نظر صاحب نظران برای کنترل بحران ارز استفاده شود، عنوان کرد: مجلس هم قوانین بسیار خوبی در بودجه دارد که دولت باید به آن عمل کند. سال گذشته اعطای کالابرگ الکترونیکی را تصویب کردیم که دولت به آن عمل نکرده و تاکنون هم عملیاتی نشده است و بسیار کند پیش می‌رود. در دولت نگاه مثبتی نسبت به این موضوع وجود ندارد اما مجلس معتقد است که این کار باعث می‌شود بخشی از اختلالات بازار ارز حل و فصل شود.

موسوی با بیان اینکه در این نشست مقرر شد برای اشراف بیشتر بر مسائل ارزی، کمیته مشترکی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر دستگاه‌ها تشکیل شود که این کمیته سریعاً هماهنگی‌های لازم را در زمینه ارز داشته باشند و در اسرع وقت وضعیت ارز از این تلاطم نجات پیدا کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور هم تأکید کرد که دولت تاکنون چندین بحران از جمله کرونا را پشت سر گذاشت. همچنین دولت در آغاز به کار خود، کشور را با وضعیت اقتصادی نامطلوبی تحویل گرفت که فروش نفت مطلوب نبود اما این بحران را هم پشت سر گذاشت. بحران بعدی هم جنگ ترکیبی دشمن در ماه‌های گذشته بود و تمهیداتی اندیشیده شده که بحران‌های ارزی را هم پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به تاکید مخبر مبنی بر اینکه دولت اجازه نمی‌دهد معیشت مردم دچار مشکل شود، گفت: معاون اول رییس جمهور تاکید کرد  اقدامات کلانی برای ایجاد منابع درآمدی جدید در دستور کار دولت است که تأثیر زیادی بر کنترل بازار ارز خواهد داشت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: طبق مباحث مطرح شده در این جلسه، وضعیت وارد شدن ارز به کشور هم شرایط خوبی دارد. جلسات متعددی با بخش‌های صادراتی کشور مخصوصاً فولاد و پتروشیمی برگزار شده است تا ورود ارز آنان به سامانه مبادله ارزی تسهیل شود و به نوعی فعالیت شود که این سامانه به عنوان تعیین کننده نرخ اصلی ارز تثبت شود.

موسوی خاطرنشان کرد: بازارهای غیر رسمی ارز که مبادلات چندانی هم در آن صورت نمی‌گیرد، جعلی و غیر رسمی است و اهمیت چندانی در اقتصاد کشور ندارد. همه مسئولان و دستگاه‌ها باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که نرخ ارز واقعی آن چیزی است که در سامانه مبادلات ارزی می‌آید و نباید به سامانه‌های غیر رسمی و جعلی توجه شود.