تیم اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ نیستند

امان الله حسین پور ، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد ضعف مدیریت اقتصادی دولت و گرانی ها اخیر بیان کرد: به نظر من دولت برنامه منسجمی برای کنترل اوضاع اقتصادی ندارد و تیم اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ نیستند. دلایل زیادی نیز وجود دارد. باتوجه به اینکه من امسال عضو کمیسیون تلفیق بودجه بودم متوجه شدم که برخی از بخش های دولت بایکدیگر اختلاف نظری در مسائل اقتصادی، ارز و نفت دارند.

وی افزود: لذا این ضعف دولت است و درمجموع این ناهماهنگی تیم اقتصادی باعث شده است خروجی مثبتی را در حوزه اقتصاد و معیشت نبینیم. حال چه کسی در دولت موظف است هماهنگی ایجاد کند و همه را در یک مسیر قرار دهد را نمی دانم. اما این خلا وجود دارد.

حسین پور با بیان اینکه این دولت شعارهای انقلابی داشت و مردمی بود اظهار داشت: از این جهت نمایندگان مجلس نیز بارها از دولت دفاع کردند و شرایط آن ها را درک کرده اند اما نتیجه ای را شاهد نبودیم. بحث دوم این است که در تیم اقتصادی دولت برنامه مستمر برای کنترل ارز و طلا وجود ندارد. برنامه هایی مقطعی دیده می شود که یکدفعه ارز از 30 هزارتومان به 35 هزارتومان می رسد و حال نیز نزدیک به 60 هزارتومان است نشان از عدم برنامه مستمر است.

این نماینده مجلس ادامه داد: درحین همین روند افزایشی دولتمردان بارها گفتند بسته های سیاستی را برای مدیریت بازار ارز دارند اما درعمل شاهد هیچ چیز نبودیم. آن ها این بحث ها را مطرح می کردند و مجدد موضوع رها می شد و دلار به 40 هزار تومان رسید. صرفا هیاهویی راه انداختند که ما بسته اقتصادی داریم و از 40 هزارتومان به 50 و حال نیز که به 60 هزار تومان رسیده ایم. این که نشد برنامه!

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: تیم اقتصادی دولت قطعا نباید اجازه چنین اتفاقاتی را بدهد. شرایط طوری شده که دیگر کسی نمی داند قرار است چه اتفاقی بیفتد. برنامه مستمر وجود ندارد و نشست کارشناسانه فوری و تخصصی وجود ندارد که ببینیم باید چکار کنیم.

تیم اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ نیستند

حسین پور خاطرنشان کرد: هرزمان نرخ ارز بالا می رود هیاهو می کنیم و بگیر و ببند راه می اندازیم و مصاحبه می کنیم که قیمت ارز غیرواقعی و حباب است اما این حرف ها فایده ای ندارد. درصورتی که اگر دولت به صورت مستمر برنامه داشته باشد اصلا با چنین وضعیتی مواجه نمی شویم و نباید هم اینطور باشد. شرایط فعلی نشان می دهد علاوه بر اینکه تیم اقتصادی دولت هماهنگی ندارد بلکه برنامه خاص و مستمری برای مدیریت شرایط ندارد.

او با بیان اینکه مسئله سوم که در بحث ارزی وجود دارد؛ تامین ارز است، اظهارداشت: بخش اعظم تامین ارز دست دولت است و خودشان ارز را تامین می کنند به همین دلیل نباید اجازه دهد با این وضعیت روبرو شویم. چطور بخش اعظم ارز دست دولت است و ما همچنان با این مشکلات درگیر هستیم؟

حسین پور می گوید: به نظر من اگر سه مسئله ای که به آن اشاره کردم توسط دولت مورد توجه قرار گیرد مسائل اقتصادی و ارزی کنترل می شود. درست است که تحریم و مشکلات تاثیرگذار است اما آنچه بیشترین تاثیر را در شرایط فعلی گذاشته است بی برنامگی تیم اقتصادی دولت است.

نماینده مردم اسفراین درمجلس درانتها عنوان کرد: مشکل بعدی این است که دولت یکی از روسا را تغییر می دهد  اما دقیقا پس از آن شاهد هستیم که هیچ ثباتی در نرخ ارز رخ نمی دهد. اینکه کدام نرخ ارز، رسمی یا غیررسمی مورد تایید دولت است مسئله را تعیین نمی کند. زیرا نرخ غیررسمی تمام معادلات اقتصادی را مشخص می کند و دولت نمی تواند خودش را به آن راه بزند.