نهمین جلسه مجلس برای بررسی بودجه 1402

جلسه نوبت شب مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل برای بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آغاز شد.

وزارت راه مکلف به اختصاص زمین رایگان برای احداث پاسگاه و کلانتری در مناطق کم‌برخوردار شد

نمایندگان مجلس همچنین بند الحاقی۳ تبصره ۱۱ لایحه بودجه را به تصویب رساندند.

براساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۱؛ وزارت راه و شهرسازی مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تأیید وزارت متبوع و براساس سرانه مصوب، زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه، کلانتری، پایگاه و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی ورزشی بسیج در طرح‌های مسکن مهر، مسکن ملی و طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق کم‌برخوردار را به ‌صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های ذی‌نفع قرار دهد.

مجوز مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت با بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی در ساخت واحدهای مسکونی

نمایندگان مجلس در ادامه با پیشنهاد جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان در مجلس برای الحاق یک بند به بند الحاقی 3 تبصره 11 ماده واحده لایحه مذکور موافقت کردند.

براساس بند الحاقی مذکور؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و به منظور اجرای پروژه‌های حمایتی مسکن از جمله طرح نهضت ملی بخشی از اراضی تحت تملک و در اختیار خود را برای مشارکت با سازندگان، بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها اختصاص داده و سهم شرکت خود از واحدهای مسکونی و یا منابع حاصل از آن را با اولویت دهک‌های پایین درآمدی به ایشان اختصاص داده و یا به عنوان واحد استیجاری به اجاره واگذار نماید.

در راستای اجرای این بند بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیربانکی و شرکت‌های زیرمجموعه آن‌ها از موضوعات بند یک ماده 34 قانون پولی و بانکی کشور و مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مستثنی هستند.

بهارستان نشینان همچنین با بند الحاقی (3) تبصره (11) ماده واحده این لایحه موافقت کردند

در بخش درآمدی بند الحاقی (3) تبصره (11) آمده است: وزارت راه و شهرسازی مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مورد تأیید وزارت متبوع و براساس سرانه مصوب، زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه، کلانتری، پایگاه و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی ورزشی بسیج در طرح‌های مسکن مهر، مسکن ملی و طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق کم‌برخوردار را به ‌صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های ذی‌نفع قرار دهد.

نمایندگان در ادامه با الحاق یک جزء به بند الحاقی (3) موافقت کردند که براساس آن وزارت راه و شهرسازی مجاز است برای تشویق ساکنان بافت فرسوده به مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده و حاشیه‌ای در فرآیند کلید به کلید واحدهای این بافت فرسوده و حاشیه‌ای یا واحدهای نوسازی یا اراضی تحت مالکیت خود تا سقف 40 درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحدهای نوسازی یا اراضی مذکور اعمال کند.