ناترازی عرضه و تقاضای خودرو باید برطرف شود

سیدجواد حسینی‌کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به وضعیت بازار خودرو و آخرین تصمیمات مجلس برای ساماندهی به گرانی خودرو بیان کرد: واردات خودرو یکی از راهکارهای اصلی شکستن انحصار تولیدکنندگان خودرو در داخل کشورمان است. اکنون به واسطه دلایل مختلف کیفیت و قیمت خودروهای داخلی با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی افزود: خودروهای وارداتی می‌توانند وضعیت بازار را تنظیم کنند زیرا در حال حاضر عرضه و تقاضا ناتراز هستند. بنابراین از این جهت خوب است که واردات خودرو سریع‌تر اجرایی شود.

حسینی‌کیا تشریح کرد: اما اکنون نیاز  روز جامعه ما این است که خودرویی وارد شود که با خودروهای تولید داخل تقریبا هم قیمت و هم رنج باشد تا بتواند رقابتی جدی برای تولیدکنندگان داخل ایجاد کند.

ناترازی عرضه و تقاضای خودرو باید برطرف شود

*خودروهای وارداتی قیمتشان بالاتر از انتظار ما برای تنظیم بازار خواهد بود

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اما متاسفانه این امکان وجود ندارد که خودروهایی وارد کشور شوند که با خودروهای داخلی که کمترین قیمت را دارند، رقابت کنند.

اکنون به واسطه افزایش قیمت دلار و شرایط گمرک اگر خودرویی هم وارد شود یا حدود یک میلیارد تومان یا بالاتر از این مبلغ خواهد بود.

او ادامه داد: قرار بوده است که خودروهای وارداتی با قیمت پژو، پراید و کوییک از لحاظ قیمتی رقابت داشته باشد. بنابراین چنین اشکالی به این مسئله واردات خودرو که هدف رقباتی دارند وارد است.

حسینی‌کیا بیان می‌کند که ازطرف دیگر  عرضه خودرو داخلی یا خارجی در بورس، صرفا دست دلالان را تا حدودی بسته است و برای مردم تفاوتی ندارد. مگر اینکه پولی که از طریق عرضه خودرو در بورس به دست می‌آید به سمت هدفمندی یارانه‌ها سرازیر شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود که با این روش سود ناشی از عرضه خودرو در بورس به دست قشر آسیب پذیر می‌رسد یا صرف زیرساخت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود تا رفاه و آسایش را برای مردم ایجاد کند.

وی با بیان اینکه هدف این است که عرضه در بورس ادامه داشته باشد، اظهارداشت: در حال حاضر دولت راهی بهتر از عرضه در بورس پیدا نکرده است. اکنون مدتی است که خودروهای داخلی و خارجی در بورس عرضه می‌شوند که باعث تعادل نسبی قیمت در بازار شدند.

حسینی‌کیا درانتها خاطرنشان کرد: تفاوت قیمت خودرو در بازار آزاد و بورس به شدت بالاست و مجلس برای همین مسئله به فکر راه حلی است که آن را هدفمند کند. لذا باید منتظر بمانیم و ببینیم تصمیمی که قرار است گرفته شود به چه نتیجه‌ای ختم خواهد شد.