امنیت منطقه در گرو تعامل تهران - ریاض است

ابراهیم عزیزی در مورد احیای روابط ایران و عربستان که به ابتکار چین صورت گرفت، گفت: دو کشور ایران و عربستان مشترکات زیادی در حوزه های مختلف با هم دارند سرد شدن روابط دو ملت مسلمان، برادر و همسایه بدون شک می‌تواند مشکلاتی برای امنیت منطقه ایجاد کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: حضور چین به عنوان نقش واسط در این توافق می تواند به حذف آمریکا در معادلات منطقه ای منجر شود و زمینه را برای اتحاد قدرت های بزرگ منطقه فراهم کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه امنیت منطقه در گرو تعامل تهران- ریاض است، بیان داشت: در طول هفت سال قطع روابط ایران و عربستان مشکلاتی برای دو کشور به وجود آمد که با احیای روابط، زمینه تعامل ملت‌های مسلمان فراهم می شود.

عزیزی اشتراکات ایران و عربستان را بیشتر از اختلاف نظرهای دو کشور دانست و گفت: اگر طرفین روی اشتراکات تکیه کنند بسیاری از موضوعات منطقه حل می شود و با ارتقای تعامل کشورهای اسلامی به تقویت امنیت منطقه ای کمک می‌کند.

امنیت منطقه در گرو تعامل تهران - ریاض است

دشمنان صلح و امنیت منطقه‌ای از ارتباط و تعامل تهران و ریاض نگران هستند

وی با بیان اینکه دشمنان صلح و امنیت منطقه ای از ارتباط و تعامل تهران - ریاض نگران هستند، گفت: آمریکا باید بپذیرد که دوران یکجانبه گرایی آنها در نظام بین الملل روبه پایان است و وارد دوران افول و سقوط خود در جهان شده اند؛ رژیم صهیونیستی هم بداند که در اختلافات بین کشورهای مسلمان نمی تواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

عزیزی ادامه داد: زمان خروج نیروهای فرامنطقه ای از غرب آسیا فرا رسیده است و این منطقه جایی برای حضور بیگانگان نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دو کشور ایران و عربستان در سایه تعامل و منافع مشترک می توانند به بسیاری از اهداف راهبردی مورد نظر خود در سطح منطقه و بین اللملی دست پیدا کنند باید با ارتقا تعاملات زمینه صلح و آرامش منطقه را فراهم کنیم.

نماینده مردم شیراز بیان داشت: توسعه روابط سیاسی تهران - ریاض می تواند به تعاملات توسعه فرهنگی منجر شود و با بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، توسعه و تقویت حوزه های فرهنگی و دفاعی امنیتی در منطقه فراهم می شود.

وی سیاست دولت سیزدهم در توسعه تعاملات با همسایگان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: احیای روابط ایران و عربستان یکی از اقدامات مثبت دولت سیزدهم در ارتقا دیپلماسی متوازن بوده است و کشور را از بن بستی که دولت قبل در ارتباط با غرب ایجاد کرده بود خارج کرد.