توافق ایران و عربستان نویدبخش دوره جدیدی از تاریخ جهان است

«استیو بل» گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی خبر بسیار خوشایندی است. این توافق مانع از تحرکات قدرت‌های متخاصم برای تشدید ستیزه‌جویی بین این دو اقتصاد بزرگ و سایر دولت های حاشیه در خلیج فارس شد.

وی با بیان اینکه «این توافق می‌تواند به همکاری نزدیک بین دو کشور تبدیل شود» افزود: در زمان رژیم شاه، ایران و عربستان "ستون های دوقلوی" سلطه ایالات متحده بر منطقه بودند؛ اما امروز این دو کشور می توانند به دو ستون صلح، رفاه و استقلال در منطقه تبدیل شوند.

این کارشناس سیاسی انگلیس اضافه کرد: با این حال، چیزهای زیادی باقی مانده است تا این اتفاق بیفتد. اختلافات در مورد مسائلی مانند روند "عادی سازی" با اسرائیل باید مورد توجه قرار گیرد. رژیم سعودی از امضای پیمان ابراهیم خودداری کرده و مسلماً اگر قرار باشد طرفی به آشتی بین بخش‌های مختلف فلسطین کمک کنند، این ایران و عربستان سعودی هستند.

بل ادامه داد: در مورد مسئله یمن هم اگر به جای یک "ائتلاف بین المللی" تنها عربستان سعودی در حال جنگ بود، چشم انداز کار روشن تر بود. وی افزود: به نظر می رسد منافع اصلی عربستان سعودی در دستیابی به توافقی با انصارالله یا هر دولت فراگیر بعدی در یمن باشد. اما، شرکای این ائتلاف در امارات اهداف متفاوتی دارند و ظاهرا بدنبال تامین پایگاه های دائمی در یمن، به ویژه در یک سری از بنادر و جزیره سقطری و جزایر باب المندب هستند.

این کارشناس انگلیسی افزود: نیروهای مختلف یمنی مورد حمایت ائتلاف نیز در مورد شکل قانون اساسی آینده یمن، به ویژه آنهایی که خواستار جدایی جنوب یمن هستند، اختلافاتی دارند. وی با این حال عنوان کرد که توافق ایران و عربستان می تواند به یک راه حل دیپلماتیک در یمن کمک کند

توافق ایران و عربستان نویدبخش دوره جدیدی از تاریخ جهان است

«بل» در ادامه با بیان اینکه «راه حل عبور از درگیری‌ها و جنگ‌های بزرگ در جنوب جهانی به بهترین وجه توسط کشورهای جنوب جهانی مدیریت می‌شود» افزود: توافق ایران و عربستان در شرایطی که جهان چند قطبی به یک واقعیت غیرقابل انکار به نفع مردم تبدیل شده است، نویدبخش دوره جدیدی از تاریخ جهان است.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در پی ماه‌ها مذاکرات صورت گرفته، برای از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌های دو کشور توافق کردند.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، امیر دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافق‌های سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

روایت پشت پرده توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دوجانبه، نشان‌دهنده تغییراتی بزرگ در مناسبات منطقه و رویدادهای جهانی است. برخی از کشورهای اروپایی که در ماه‌های اخیر مواضع شتابزده و نسنجیده‌ای را در قبال ایران در پیش گرفتند، در پی توافقات اخیر و شکست پروژه ایران‌هراسی در نشست شورای حکام، ناگزیر به بازنگری در مواضع و سیاست خارجی خود شده‌اند.