نگرانی واشنگتن از پهلو گرفتن ناو‌های ایران در سواحل برزیل

برایان نیکولز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی چهارشنبه در جلسه استماعی در کنگره ایالات متحده گفت: تصمیم حاکمیتی برزیل برای پهلو گرفتن کشتی‌های مکران و دنا در ماه فوریه و خروج آن‌ها در چهارم مارس (۱۳ اسفند) عمیقا ناامیدکننده است.

به گزارش اسپوتنیک، وی افزود که کشتی‌های جنگی ایرانی «هیچ جایی در نیمکره ما ندارند» و وزارت خارجه آمریکا نگرانی‌های خود را درباره حضور این کشتی‌ها با همه دولت‌های نیمکره غربی در میان گذاشته است.

نیکولز در پاسخ به اظهارات سناتور جیمز ریش که تحریم‌های آمریکا در این زمینه را بی‌تاثیر خواند، گفت که وزارت خارجه آمریکا به رایزنی‌ها با برزیل و سایر شرکای خود در نیمکره غربی درباره پاسخ‌های بیشتر به ایران ادامه می‌دهد.

دو ناو جنگی متعلق به جمهوری اسلامی ایران ماه فوریه به رغم فشار‌های آمریکا با مجوز رسمی دولت داسیلوا رئیس جمهوری برزیل در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

نگرانی دوباره واشنگتن از پهلو گرفتن ناو‌های ایران در سواحل برزیل

اداره بندر ریودوژانیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتی‌های جنگی مکران و دنا وارد ساحل این شهر شدند، ولی با وجود فشار‌های آمریکا مجوز پهلوگیری آن‌ها صادر شده است.

رسانه‌ها گزارش دادند که برزیل تحت فشار‌های آمریکا با درخواست ایران برای پهلوگیری کشتی‌های جنگی در ریو موافقت نکرده بود. همزمان با پایان سفر رئیس جمهور برزیل به آمریکا، کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری پیدا کردند.