افزایش ارتباطات منطقه‌ای ایران باعث افزایش قدرت می‌شود

حجت‌الاسلام امیر قلی جعفری بروجنی، نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد جلسه اخیر وزرای امور خارجه ایران و روسیه بیان کرد: ارتباط با روسیه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین همسایگان جمهوری اسلامی ایران یک فرصت و ظرفیتی است که متأسفانه در دهه‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: کشورهایی که با ما مکاتبه ندارند و همسایه ما هستند اولویت‌های اول دیپلماسی کشور است و باید با آن‌ها تعامل کنیم. نکته بعدی این است که امروز روسیه به‌عنوان یکی از قدرت‌های جهانی در عرصه‌های بین‌المللی در حال نقش‌آفرینی است.

جعفری بروجنی تأکید کرد: لذا ارتباط ما با این کشور غیر از اینکه همسایه ماست و مرزهای نزدیک به یکدیگر داریم می‌تواند باعث منافع دوجانبه شود. به‌طور مثال این ارتباط با یکی از اعضای تأثیرگذار و مهم امنیت سازمان ملل که حق وتو دارد می‌تواند برای کشور ما مفید باشد.

این نماینده مجلس گفت: مطلب سوم این است که تعاملات ما با روسیه، راهبردی است. همان‌طور که در سوریه نیز علیه داعش و گروه‌های تروریستی ایجادشده توسط آمریکا تعامل داشتیم. اکنون نیز می‌شود این تعاملات راهبردی ادامه داشته باشد در حوزه‌های مختلف و مناطق دیگر تا بتوانیم از این ظرفیت تا جایی که نیازهای هر دو کشور اقتضا می‌کند استفاده کنیم.

او ادامه داد: زمانی که ارتباطات یک کشور افزایش می‌یابد به‌تبع آن قدرتش نیز بالا می‌رود. حال اگر این ارتباطات با کشورهای هم‌جوار خودش و دولت‌هایی باشد که قصد استعمار یا خرابکاری در آن کشور را ندارند به قدرت دوجانبه و دوچندان منجر خواهد شد.

افزایش ارتباطات منطقه‌ای ایران باعث افزایش قدرت می شود

جعفری بروجنی خاطرنشان کرد: امروز نیز به‌واسطه شکل‌گیری رابطه ایران و روسیه، غربی‌ها ادعاهای کذبی علیه دو کشور مطرح می‌کنند. آن‌ها از اینکه ما با کشورهای همسایه خود ارتباط بگیریم ناراحت هستند و حتی در مورد ارتباط با عربستان نیز اظهار ناراحتی کردند.

نماینده مردم بروجن با بیان اینکه اگر بتوانیم یک وحدت منطقه‌ای و درنهایت بین‌المللی را علیه استکبار و گروه‌های تروریستی ایجاد کنیم یک برد بزرگ برای کل منطقه است، اظهار داشت: این مهم در حال رخداد است و غربی‌ها ناراحت هستند. علت ناراحتی‌شان هم این است که خودشان این گروه‌های تروریستی تا تولید کردند تا منطقه غرب آسیا را ناامن کنند.

وی در انتها گفت: لذا کمک‌ها و ارتباطات با روسیه در این جهت است. ما در جنگ اوکراین دخالتی نداریم اما تعاملاتمان با روسیه به‌عنوان یک کشور بزرگ و همسایه را در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصادی، کشاورزی و نظامی پیش می‌بریم و فرصت بسیار مناسبی است تا نظام ایران از آن استفاده کند. اکنون ما بالاترین سطح روابط را به روس‌ها داریم.