بودجه مردم دیگر به خرید خودروی مدنظرشان نمی‌رسد

حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به نحوه مدیریت بازار خودرو بیان می‌کند که مدت‌هاست تولید خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ داخلی‌ست و برای شکستن این انحصار باید قدمی برداشته شود.

وی افزود: در کل انحصار در تولید آفتی است که عرضه و تقاضا را بهم می‌ریزد. اصلیت بازار عرضه و تقاضاست و زمانی که تعادل این دو مولفه بهم بریزد کل بازار زیر سوال می‌رود و از کنترل خارج خواهد شد.

فیروزی ادامه داد: اکنون با قرعه‌کشی شاهد کاهش عرضه هستیم و همین امر دلالی را در بازار خودرو افزایش داده است. قیمت به شدت بالا رفته و طوری شده کبه جای آنکه فروشنده به مشتری التماس کند، مشتری برای خرید به آ‌ن‌‌ها التماس می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: با توجه به سوء مدیریت‌هایی که در شرکت‌های خودروسازی وجود دارد، آن‌ها با زیان انباشته بسیار زیادی روبرو هستند که روز به روز به میزان آن نیز افزوده می‌شود.

او بیان کرد: به نظر می‌رسد اگر کاهش قیمتی هم رخ دهد احتمال دارد مقطعی باشد، زیرا شرایط اقتصادی کشور با توجه به تورم افسار گسیخته‌ای که وجود دارد، نمی‌تواند به صورت دستوری کنترل شود.

فیروزی خاطرنشان کرد: تجربه‌های پیشین طی سال‌های گذشته نیز خود موید این موضوع است. شرایط حاضر وضعیت بازار و صنعت خودرو بسیار آشفته است، بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها با کاهش همراه باشد، آن هم درحالیکه شرکت‌های خودروساز با مشکلات عدیده و ساختاری روبرو هستند.

بودجه مردم دیگر به خرید خودروی مدنظرشان نمی‌رسد

عضو کمیسیون صنایع مجلس بیان داشت: دولت تنها باید به سیاست‌گذاری و نظارت که بپردازد، تا صنعت خودرو از این وضعیت نا به سامان خارج شود، از سوی دیگر برای تولید محصولات متنوع و با کیفیت، باید از صنعت خودرو انحصار زدایی صورت گیرد.

وی درانتها تاکید کرد که همچنین واردات خودرو در کاهش قیمت خودرو تاثیر گذار است، اما به شرطی که خودرو‌های اقتصادی و با کلاس متوسط وارد شود. باتوجه به اینکه دولت گام‌های خوبی برای اجرای این کار برداشته است امید است که تغییری در بازار ایجاد شود.