واکنش نمایندگان به تاخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان

 در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره علل تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان قرائت شد که پس از آن نمایندگان در این باره و همچنین درباره علل اجرای ناقص رتبه‌بندی فرهنگیان واکنش نشان دادند که در ادامه می‌خوانید:
*تلخی در پرداخت حقوق معلمان زمانی ایجاد شد که همه با هم از اجرای قانون فرار کردند

سید محمد مولوی در ای نباره گفت: نگاه مجلس به نظام تعلیم و تربیت به ویژه وزارت آموزش و پرورش در تائید نکردن دو وزیر پیشنهادی به خوبی می توان دید. در بحث رتبه بندی نیز مجلس با کمترین مخالف و به عبارتی بدون مخالفت به این لایحه رأی داد.

وی افزود: تلخی در پرداخت حقوق معلمان از زمانی حادث شد که همه با هم از اجرای مطلوب قانون فرار کردند، طراحی نامطلوب فرآیندهای اجرایی اعم از آیین نامه اجرایی، شیوه نامه جهت تحقق نگاه تقلیل گرایانه به رتبه بندی بود و لاغیر.

نماینده آبادان با بیان اینکه سهم تقصیر در این موضوع مرکب است، اضافه کرد: اولین مقصر دولت است؛ به معلم چه ارتباطی دارد که سازمان برنامه و بودجه با دولت و وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و امور استخدامی هماهنگ نیست، دولت وظیفه مدیریت دستگاه های اجرایی را دارد، این خلا احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: محاسبات غلط، آیین نامه انقباضی و شیوه نامه با شاخص‌هایی که نه روایی درستی داشتند و نه پایایی درست و از اعتبار مطلوبی نیز برخوردار نبود، از جمله مشکلات است.

مولوی افزود: انفعال بیش از حد هیات‌های ممیزی از صدر تا ذیل از هیات ممیزی مرکزی تا هیات ممیزی در سطح شهرستان به گونه ای بود که عملا آن‌ها هیچ کاره بودند و موجب شد که رتبه بندی به درستی انجام نشود.

واکنش نمایندگان به تاخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان

*آموزش و پرورش با اجرای غلط رتبه بندی آرزوی چندساله فرهنگیان را ذبح کرد

در ادامه نیز محسن زنگنه در همین باره گفت: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش با اجرای غلط رتبه بندی و آیین نامه اجرایی آن آرزوی چندین ساله فرهنگیان را ذبح کرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها که امکان اندازه‌گیری ندارد و کاملا سلیقه‌ای است برای این موضوع لحاظ شد، افزود: زمانی که 300 امتیاز در اختیار کسی باشد که نگاه او می‌تواند در رتبه بندی تغییر ایجاد کند باعث می‌شود که بین معلمان اصطکاک ایجاد شود به گونه‌ای که رتبه معلم و فرهنگی که سال‌ها خدمت کرده و قابل تقدیر در شهرستان و استان است به دلیل نگاه‌های سیاسی از رتبه فردی که حکم استخدام وی خشک نشده، کمتر است.

نماینده تربت‌ حیدریه اضافه کرد: چگونه از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم خلاف قانونی که خودمان تصویب کردیم عمل کند، محاسبه دقیق اعتبارات موردنیاز رتبه بندی توسط وزارت آموزش و پرورش و عدم اشراف معاونت توسعه و ذیحساب این وزارتخانه عامل اصلی این امر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: اگر آموزش و پرورش تخمین درستی از نتیجه رتبه بندی داشت و اعتبارات موردنیاز را به درستی برآورد می کرد انتظار این بود که در نیمه سال با ارائه لایحه به مجلس تقاضای اصلاح ردیف های بودجه 1401 را داشته باشد یا از سران قوا جهت انتشار اوراق اجازه می گرفت.

*بخش عظیمی از فرهنگیان از نحوه اجرای رتبه‌بندی رضایت ندارند

بنابراین گزارش حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین هم پس از قرائت گزارش کمیسیون آموزش اظهار کرد: امروز همه فرهنگیان یک صدا می‌گویند ما از طلا گشتن پشیمان شده‌ایم/ مرحمت فرموده ما را مس کنید؛ برای از بین بردن یک تمدن نه به حمله نظامی نیاز است و نه به فشار و تحریم بلکه مسئولین بی‌کفایت و بی‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت کافی است و امروز مسئولین ما جایگاه نظام تعلیم و تربیت را نمی‌دانند و معلمان و فرهنگیان ما را دچار بی‌عزتی کرده‌اند و دولت نمی‌داند نظام تربیتی چه جایگاهی دارد.

وی افزود: لازم است رئیس جمهور به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی ورود جدی کند البته استعفا و جاری شدن این فرهنگ خوب است اما کافی نیست و ما از روحیه استعفا استقبال می‌کنیم اما اکنون 98 درصد از جامعه فرهنگیان از رویه اجرای رتبه‌بندی رضایت ندارند و شاخصه‌ها به درستی مشخص نشده است و ما شاهد اجرای سلیقه‌ای رتبه‌بندی هستیم و این وضعیت در شأن معلمان ما نیست و من از شخص رئیس جمهور می‌خواهم به این نحوه اجرا ورود کند.

*سازمان برنامه ثمره تلاش دولت و همراهی مجلس را به بهانه چند هزار میلیارد به کام فرهنگیان تلخ کرد

همچنین شیوا قاسمی پور نماینده مریوان در جلسه علنی امروز در واکنش به تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان و اجرای ناقص رتبه بندی معلمان گفت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود تاکید داشتند که مسئولان اقتصادی باید نسبت به آموزش و پرورش و موضوع معیشت معلمان نگاه ویژه داشته و بدانند هرگونه هزینه برای این مجموعه، سرمایه‌گذاری برای آینده و ایجاد ارزش افزوده است.

نماینده مردم مریوان در مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر متولیان این موضوع گفت: بی تدبیری و عدم انجام درست مسئولیت در روزهای پایانی سال گذشته، کام یک میلیون معلم شریف و شایسته کشور را تلخ کرد، همان معلمانی که آغاز سال تحصیلی با اعتراضات و مشکلات جنگیده و با مسمومیت ها ادامه دادند، اما کلاس ها را تعطیل نکردند، حق این معلمان این نبود که پایان سال را با این اتفاق تمام کنند.

وی افزود: سازمان برنامه چرا کار بر زمین مانده 11 ساله که با دستور رئیس جمهور محترم و همراهی فراتر از انتظار مجلس شورای اسلامی به ثمر نشست را با بهانه چند هزار میلیارد تومان به کام همگان تلخ کرد؟ آیا افزایش چند درصدی اعتبار آموزش و پرورش و معلمان، خلاف قانون و شرع است؟ اگر چنین می اندیشید، از شما می خواهم به آمار بودجه های مصوب و عملکرد سال های دور تاکنون مراجعه کنید.

قاسمی‌پور افزود: از رتبه بندی می گذرم که داستانش تمامی ندارد، چرا حق التدریس شاغلان و بازنشستگان را پرداخت نمی کنید؟ چرا پول تقویت بنیه علمی و طرح تثبیت و تعمیق یادگیری و مطالبات معلمان خارج از کشور پرداخت نشده است؟ چرا مطالبات نیروهای مظلوم خرید خدمات پرداخت نمی شود و اعتبارات تبصره 14 پیرامون تغذیه مدارس شبانه روزی و تجهیزات هنرستان ها و یارانه مدارس عشایری و مناطق محروم و ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی پرداخت نشده است؟

*بحث رتبه‌بندی و مشکلات آن باید در سال جاری حل شود/بابت نارضایتی معلمان از نحوه اجرای رتبه‌بندی عذرخواهی می‌کنم

 منصور شکرالهی نماینده کهنوج نیز در همین باره گفت: بخش مهمی از رتبه‌بندی و امتیازدهی‌ها درست اجرا نشده است و در این موضوع دولت باید یکپارچه پاسخگو باشد و تنها نمی‌توانیم یک بخش از دولت را مقصر بدانیم.

وی در خصوص موضوع مولدسازی دارایی‌های آموزش و پرورش نیز گفت: این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است و از این کمیسیون بابت دقت نظر در این موضوع تشکر می‌کنم، همچنین بحث مشکلات فرهنگیان در استان کرمان نیز در استانداری با دقت مورد بررسی قرار گرفته و از این بابت از استاندار محترم قدردانی می‌کنم.

وی تأکید کرد: بحث رتبه‌بندی و مشکلات آن باید در سال جاری حل شود چرا که بخش عظیمی از معلمان در شب عید بابت مشکلات معیشتی ناشی از اجرای ناصحیح رتبه‌بندی ناراضی بودند و ما همه بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنیم.