زمان پایان کج‌روی های اروپایی ها رسیده است

عباس مقتدایی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به مواضع ضد و نقیض اروپا و آمریکا درمورد برجام بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست منطقی و اصولی خود مبنی بر حفظ منافع ملت همزمان با توسعه روابط با سایر کشورها را دنبال کرده است.

وی افزود: کشورهای غربی به ویژه سه کشور اروپایی فرانسه، انگلستان و آلمان در سال‌ها و ماه‌های اخیر به نحوی که مطلوب بود با ایران رفتار نکرده‌اند. آن‌ها از خویشتنداری ایران و صبر راهبردی کشورمان عملاً سوء استفاده کردند.

مقتدایی گفت: غربی‌ها در جریان برجام در کنار پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها بدعهدی خود را به نهایت رساندند و ایران همچنان با آن‌ها مماشات کرد اما در جریانات اخیر ماه‌های گذشته عملاً در جبهه مقابل و رودرروی منافع ایران قرار گرفتند بدیهی است که جمهوری اسلامی نیز اجازه نخواهد داد کشور یا کشورهای منافع کشور ما را در هم بزنند یا نادیده بگیرند.

او تاکید کرد: اکنون موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به قدری مهم است که کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ نمی‌توانند نقش، نفوذ، جایگاه و توانمندی ایران را نادیده بگیرند. همکاری ایران و روسیه و ایران و چین نیز نشان از قدرت درونی نظام جمهوری اسلامی ایران است. چینی‌ها  و روس‌ها نیز اکنون با فهم دقیق از این جایگاه به دنبال توسعه روابط خود با کشور ما هستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارداشت: البته ما همواره بر این نکته تاکید کرده‌ایم که دنبال ایجاد ارتباط با تمام مناطق جهان هستیم اما واقعیت آن است که در دولت قبل گره زدن منافع ایران به صرفاً غرب و اروپا باعث شد تا دچار برخی از نواقص و کاستی‌ها در سبد سیاست خارجی کشور شویم.

زمان جبران خسارت غربی‌ها فرارسیده است

مقتدایی افزود: اکنون سبد سیاست خارجی ایران متنوع شده است و نگاه کشور ما به آسیا به عنوان یک راهبرد درحال انجام است. در کنار آن ارتباط با آفریقا، آمریکای لاتین و توسعه روابط با کشورهای عضو سازمان شانگهای و تقویت ارتباطات با مناطق آسیا و آسیای میانه و قفقاز باب‌های جدیدی را برای ایران ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که کشورهایی مانند عربستان سعودی برای حل مشکلات خودشان در منطقه الزاما خود را به سمت ایران متمایل می‌کنند یا سایر کشورهای حوزه خلیج فارس اکنون به تقویت روابط خود با ایران روی آورده‌اند.

مقتدایی می‌گوید: ما نیز استقبال میکنیم و معتقد هستیم وحدت میان کشورهای مسلمان می‌تواند برای کل جهان اسلام و امت اسلامی سودمند باشد. اکنون فرانسه به خوبی دریافته است که اروپا ناامن است و ناامنی اروپا نتیجه  کج‌فهمی‌های دولتمردان اروپایی است که خودشان را آنقدر به آمریکا گره زدند و کشورهای قدرتمندی مثل ایران را نادیده گرفتند که اکنون درگیر جنگ و ناامنی در خود اروپا هستند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: این موضوع سبب شده است تا موضع اروپاییان تضعیف شود. همانطور که آمریکا از نظر اقتصادی و مالی و بانکی دچار مشکلات عدیده شده است و ایران توانسته است محور وفاق بین کشورهای آسیایی باشد، اکنون در نتیجه قدرت و توانمندی‌های برون مرزی ایران است که گردش قدرت از غرب به سمت آسیا در حال تحقق است.

او بیان کرد: حالا که موضع اروپا تضعیف شده است آن‌ها با فهم این موضوع می‌توانند مجدداً نسبت به بازسازی روابط خود اقدام کنند. ایران کشوری است که به صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای کمک می‌کند.

مقتدایی درانتها خاطرنشان کرد که اروپا باید از رفتارهای سابق خود ابراز پشیمانی و توبه کند و باز گردد. به نظر می‌رسد اکنون زمان خاتمه دادن به کجروی‌های اروپا است و دولتمردان اروپا باید به روش‌های اشتباه گذشته خود خاتمه دهند.