جلوه‌هایی از نظام مردمی

در روزهای پایانی ماه پربرکت رمضان فضای سیاسی و مذهبی کشور شاهد ۲ حرکت بی‌نظیر مردم مذهبی و سیاستمدار ایران اسلامی بود. این مشارکت میلیونی، نشانه شور و شعور مردم بود که همیشه در بزنگاه‌های تاریخی از خود نشان داده‌اند. اگر چه بدخواهان مردم و نظام اسلامی تلاش کردند - و می‌کنند - این حماسه‌های سیاسی را با بوق و کرنای رسانه‌ای تحت‌الشعاع قرار دهند اما قدرت و عظمت این حرکت‌های مردمی چنان است که بوق و کرنای بدخواهان برعکس، این حماسه‌ها  را نمایان‌تر و ماندگارتر می‌کند و به تایید مواضع اصولی و بنیادی نظام اسلامی منجر می‌شود. 

حماسه اول که ماهیت سیاسی داشت در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان با حضور میلیونی مردم در روز قدس شکل گرفت که شاید بتوان گفت در میان تمام روزهای قدس سال‌های گذشته  پرفروغ‌تر و شلوغ‌تر بود. عظمت و اهمیت این حضور  با بصیرت زمانی نمایان می‌شود که دشمنان کشور در چند سال گذشته تلاش بسیاری کرده‌اند تا این نکته را در ذهن مردم شریف ایران بکارند که هزینه حمایت از قدس و مردم فلسطین جز خسارت و فشار بر مردم ایران چیز دیگری نداشته و جمهوری اسلامی باید دست از سیاست‌های خود در حمایت از قدس و مردم مظلوم فلسطین بردارد. واضح است پشت صحنه شعار دروغین «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» جز اسرائیل و آمریکا کس دیگری نبوده و نیست و چند رسانه و عوامل داخلی نیز جز حرف آمریکا و اسرائیل چیزی برای گفتن ندارند. 

اکنون که اسرائیل در منطقه به برکت سیاست نظریه مقاومت که منشأ آن انقلاب اسلامی است، در محاصره شدید و تنگنای غیرقابل تصوری قرار گرفته است، حمله به بنیادهای نظری و عملی سیاست روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی  افزایش یافته است. آمریکا و اسرائیل و برخی قدرت‌های منطقه‌ای با گسترش و قدرت‌گیری محور مقاومت از ناحیه نظامی و سیاسی به نحوی در تنگنا قرار گرفته‌اند که قدرت تصمیم‌گیری سخت‌افزارانه را از دست داده و توان برخورد سخت حتی با گروه‌های کوچک مقاومت مثل حزب‌الله و حماس ندارند. اگرچه در طول ۱۲ سال گذشته در پی جنگ سوریه و یمن و بروز تنش بین ایران و عربستان، اسرائیل و آمریکا در صدد نفوذ بیشتر در منطقه بوده و تلاش برای عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه کردند اما قدرت رو به افول آنها در مقابل قدرت رو به تزاید محور مقاومت، عربستان و دیگران را بر آن داشت به سوی ایران بازگردند و تلاش کنند رابطه خود را با تهران بهبود بخشند؛ بدون اینکه جمهوری اسلامی هیچ امتیازی در این رابطه به آنان داده باشد. تحلیلگران بین‌الملل  نیز  بهبود روابط ایران و عربستان را نشانه افول هژمونی آمریکا در منطقه ارزیابی می‌کنند. در چنین شرایطی حضور بابصیرت و هوشمند مردم سیاستمدار ایران اسلامی در روز قدس به‌رغم بیداری شبانه شب قدر در واقع تایید سیاست نظام در رابطه با حضور منطقه‌ای و حمایت از مردم فلسطین بود. 

جلوه‌هایی از نظام مردمی

حماسه دوم  ماهیت مذهبی داشت و در شب‌های قدر و در پایان ماه مبارک رمضان در نماز عید فطر در سراسر کشور رقم خورد. حضور میلیونی و مومنانه مردم ایران اسلامی در تمام نقاط کشور از شمال و جنوب و شرق و غرب، شیعه و سنی، پیر و جوان، زن و مرد در مساجد و تکایا به مناسبت شب‌های قدر علم دینداری مردم ایران را بالا برد و به بدخواهان و برخی ساده‌لوحان کشور فهماند دین اسلام چنان در ذائقه عقل و دل مردم ما ریشه دارد و شیرین است که هیچ چیز نمی‌تواند به جایگاه رفیع رب‌العالمین و ولایت اهل‌بیت رسول اعظم(ص) در جان و دل ملت ایران خدشه  وارد کند. بر هیچ کس پوشیده نیست یکی از پروژه‌های پرهزینه و ذوابعاد دشمنان در تقابل با نظام اسلامی بعد فرهنگی و دینی است، لذا در راستای پروژه دین‌ستیزانه خود با صرف هزینه‌های گزاف تلاش کرده است مردم ما را از درون با دین بیگانه کند. نمی‌توان مدعی شد هیچ کس تحت تاثیر رسانه‌های متعدد و متکثر دین‌ستیز دشمن قرار نگرفته است اما این مدعا که دین و دینداری در بین مردم تضعیف شده و جایگاه ندارد سخت بی‌اساس و سست‌بنیاد است. حضور میلیونی مردم در شب‌های قدر و در نماز عید فطر در سراسر کشور بویژه تهران، مشهد، شیراز و قم نشان داد عیار دینداری مردم عزیز ایران چنان بالاست که تلاش دشمنان برای تزریق دین‌ستیزی و در پی آن نظام‌ستیزی و براندازی، مستعجل و شکست‌خورده است. جایگاه رفیع ولایت در جان و دل مردم ایران چنان رفیع است که در تهران با عظمتی وصف‌نشدنی برای نماز عید فطر به امامت رهبر و زعیم شیعه حضرت امام خامنه‌ای تجمع می‌کنند تا به بدخواهان و عناصر ضد نظام بفهمانند خیالات‌شان باطل است.  البته همچون همیشه چشم دشمن و عوامل داخلی‌اش در دیدن این حماسه‌ها تعمدا کور است.

روح‌الله اژدری