بهانه جدید آمریکایی‌ها برای ایران‌هراسی

دولت ایالات متحده آمریکا به تازگی موضوع«آزادی تردد دریایی » را به موضوعی تازه برای ترویج ایران‌هراسی تبدیل کرده است. 

مقام‌های دولت آمریکا امروز جمعه چندین بار با متهم کردن ایران به «آزار و اذیت کشتی‌ها» از قصد پنتاگون برای افزایش شمار کشتی‌ها و هواپیماها برای گشت‌زنی در تنگه هرمز خبر دادند. 

ابتدا جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «امروز وزارت دفاع مجموعه اقداماتی برای تقویت وضعیت دفاعی‌مان در خلیج عربی (خلیج فارس) به کار خواهد گرفت.»

این مقام آمریکایی مدعی شد ایالات متحده آمریکا شاهد تهدیدها و حملات مکرر از سوی ایران علیه کشتی‌های تجاری بوده است. 

بعد از ادعاهای جان کربی، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحریان هم اعلام کرد که پنتاگون قصد دارد شمار کشتی‌ها و هواپیماهای گشت‌زنی خود در تنگه هرمز را افزایش دهد. 

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مدعی شده هدف واشنگتن از این تصمیم جلوگیری از توقیف کشتی‌های بیشتر توسط ایران است. 

«براد کوپر»، فرمانده مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در این بیانیه ادعا کرده است: «اقدامات غیرمسئولانه، غیرقانونی و بدون دلیل ایران در آزار و اذیت کشتی‌های تجاری باید متوقف شود. یگان پنجم نیروی دریایی و شرکای ما متعهد به حراست از حقوق دریانوردی هستند.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا هم در دیدار با همتای کویتی خود مدعی شد مزاحمت‌های ایران برای کشتی‌های تجاری با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و امنیت و ثبات منطقه را مختل می‌کند. 

ادعاهای مقام‌های آمریکایی در حالی است که دولت این کشور سابقه دیرینه‌ای در توقیف کشتی‌های کشورهای دیگر برای اجرای قوانین تحریمی سرزمینی خود، بدون آنکه مورد موافقت کشورهای دیگر قرار گرفته باشد، دارد. 

بهانه جدید آمریکایی‌ها برای ایران‌هراسی

 همین چند روز پیش گروهی از نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس سنای آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران علی رغم تحریم‌ها خواستار توقیف محموله‌های نفتی ایران شده‌ بودند.

نگارندگان از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند به «اداره تحقیقات امنیتی» که از اداره‌های «وزارت امنیت داخلی» آمریکا است اجازه داده شود محموله‌های نفتی ایران را توقیف کند. 

آنها خاطرنشان کرده‌اند که اکنون بیش از یک سال است که اداره مذکور به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی یکی از نهادهای وزارت خزانه‌داری قادر به توقیف محموله‌های نفتی ایران نبوده است.

مطابق ادعای این ۱۲ سناتور، اداره تحقیقات امنیتی از زمان فعال‌سازی برنامه‌ای برای اجرای تحریم‌ها در سال ۲۰۱۹ موفق شده نزدیک به ۲۲۸ میلیون دلار از نفت خام و سوخت مایع مرتبط با ایران را مصادره کند.

دولت آمریکا علی‌رغم متهم کردن ایران به مزاحمت برای کشتی‌های تجاری در سال‌های گذشته بارها نفت‌کش‌های مرتبط با ایران را توقیف کرده است. به عنوان مثال آمریکا در سال ۲۰۱۹ چهار نفت‌کش حامل سوخت ایران به نام‌های «لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» را توقیف کرد. 

آمریکا مضاف بر این بارها برای نفت‌کش‌های مرتبط با ونزوئلا و کره شمالی نیز مزاحمت ایجاد کرده؛ این در حالی است که بسیاری از تحریم‌های یکجانبه آمریکا مورد انتقاد کشورها و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته و به عنوان نقض قوانین دریانوردی و حاکمیتی کشورها محکوم شده‌اند.