پاسخ صریح عربستان به آمریکا درباره ایران

«محمد قواص» نویسنده این مقاله در تحلیلی در این باره افزود: هیأت‌های آمریکایی اعزامی که در هفته‌های گذشته به عربستان سفر کرده‌اند، اظهارات روشنی را از مقامات ریاض شنیدند و آن این است که هرگز از برقراری روابط جدید و بلندپروازانه خود با هر قدرت اقتصادی یا سیاسی در جهان به نحوی که تأمین کننده منافع ما و منافع کل منطقه باشد، منصرف نخواهیم شد.

در این مقاله آمده است: واشنگتن از این پس باید به اراده ژئواستراتژیک جدیدی که توافق عربستان و ایران در منطقه به وجود آورده احترام بگذارد، زیرا منطقه به سوی تنش زدایی و مرتفع ساختن مشکلات پیش می‌رود و از این پس دیگر نمی‌تواند از این شکاف برای دخالت‌های بی پایان خود در منطقه استفاده کند.

این نویسنده افزود: آمریکا باید بپذیرد، جهان تغییر کرده و منطقه خاورمیانه نیز در حال تغییر است و در تصمیماتی که در ریاض اتخاذ می‌شود توجهی به فشارها و خواست، برنامه‌ها و تمایلات کشورهای ابرقدرت نخواهد شد.

قواص نوشت: در هفته‌های اخیر، آمریکا شمار زیادی از نمایندگان خود را به شکلی که حتی می‌توان آن را خجالت آور توصیف کرد، به عربستان سعودی گسیل داشت.

القواص در پایان خاطرنشان کرد: امروز دیپلماسی ایالات متحده قادر نیست، عقربه‌های ساعت را به دوره‌های گذشته بازگرداند، منطقه بشدت از واشنگتن فاصله گرفته است و سیاست‌های اشتباه واشنگتن خود سبب به وجود آمدن شکل‌گیری چنین رویکردی شده است.

علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پایبندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.

در این بیانیه که نوزدهم اسفند گذشته امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی می‌کنند و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.