دولت افسار گرانی مسکن را رها کرده است / گرانی مسکن در خرید و اجاره فرقی ندارد

محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به گرانی مسکن در حوزه خرید و فروش بیان کرد: اکنون در حوزه‌های مختلف و تمام کالاهای و خدمات دچار گرانی هستیم. این گرانی در بخش مسکن نیز دیده می‌شود و به قدری قیمت‌ها افزایش یافته‌است که خرید خانه برای جوانان تقریبا غیرممکن شده است.

وی افزود: گرانی مسکن در خرید و اجاره تفاوتی ندارد و شرایط واقعا سخت شده است. اکنون احساس می‌شود که دولت افسار گرانی را به پشت خودش انداخته و رهاکرده است.

صباغیان بافقی ادامه داد: درحال حاضر هرکسی هر ملک و خانه‌ای دارد به قیمت دلخواه خودش می‌فروشد و چه بسا مشاوران املاک نیز در افزایش قیمت‌ها نقش دارند. چراکه هرقیمتی بخواهند روی ملک می‌گذارند و هرچقدر گرانتر شود سود آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین می‌توان گفت نظارتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور درمجلس ضمن اشاره به عدم اجرای کامل قانون تولید مسکن ازسوی دولت تاکید کرد: ازطرفی دولت  باوجود اینکه تاحدودی درحال اجرای قانون تولید مسکن است اما آنطور که باید این قانون را اجرایی نکرده است. همچنین نرخ اقساط تسهیلات مسکن ملی بالاست و قشر هدف نمی‌توانند این اقساط را برپدازند.

او ابراز کرد: حتی پیش آمده عده‌ای توانسته‌اند ۳۰ درصد مبلغ پیش پرداخت طرح مسکن ملی را پرداخت کردند و تمام دارایی‌های خود را برای این طرح داده‌اند اما دیگر نمی‌توانند مابقی آن را بپردازند.

این نماینده مجلس می‌گوید: بنابراین به‌نظر من بیشترین عامل ضعف عملکرد دستگاه‌های نظارتی است. شاهد هستیم که نمونه برخورد جدی با دلالان مسکن و قیمت‌های نجومی که معامله می‌شود نداریم و حتی مدیریتی برای رهن و اجاره نیز صورت نمی‌گیرد و دولت باید با این موارد برخورد کند.

دولت افسار گرانی مسکن را رها کرده است / گرانی مسکن در خرید و اجاره فرقی ندارد

صباغیان بافقی همچنین درمورد بی‌تاثیر بودن تسهیلات مسکن بانک‌ها ادامه داد: تاکنون هم هیچکدام از تسهیلات بانکی پاسخگوی گرانی و سختی تامین نبوده و نیستند. وام‌های ویژه برای رهن یا خرید مسکن وجود ندارد که باری از روی دوش مردم بردارد. بلکه خود وام‌ها هرکدام بیش از ۲۰ درصد سود دارند.

این عضو کمیسیون امورداخلی کشور درمجلس درانتها خاطرنشان کرد: لذا تنها راهکار، ساخت مسکن یعنی افرایش عرضه است و تمام کارشناسان معتقد هستند که شرایط فعلی صرفا با کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا بهبود خواهد یافت.