چرا برجام به عنوان قانون اقدام متقابل درآمد؟

 « عبدالرضا مصری » نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در برنامه بدون توقف شبکه سه سیما در خصوص وظایف مجلس، گفت: اغلب انتظارات مردم از مجلس است، اما از ۱۷۷ اصل قانون اساسی، ۲۸ اصلش مستقیماً در رابطه با مجلس شورای اسلامی است و دقیقاً وظایف مجلس و عملکرد آن در این ۲۸ اصل مشخص شده، همچنین مجلس ما یک حسنی دارد، که همه اقشار و اقلیت‌های دینی در آن نماینده دارند، مسیحیان و آشوریان عزیز یک نماینده، کلیمیان یک نماینده، زرتشتیان یک نماینده، مسیحیان ارمنی و جنوب و شمال هم یک نماینده که جمعاً اقلیت‌های مذهبی ۵ نفر نماینده دارند.

وی ادامه داد: تنها نهادی که مذاکراتش باید علنی باشد و جلساتش از روزنامه و رادیو پخش شود، مجلس است، مگر اینکه درخواست جلسه غیرعلنی شود که در این صورت هم رئیس جمهور یا یکی از وزرا یا ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس می‌توانند با امضا درخواست جلسه غیرعلنی کنند، در آن صورت هم جلسه رسمی است اما غیرعلنی برگزار می‌شود. البته همین بحث غیرعلنی شدن هم در مجلس باید به رأی گذاشته شود و در صورت به حد نصاب رسیدن آرا جلسه غیرعلنی خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اینکه اصل ۷۱ قانون اساسی می‌گوید مجلس در عموم مسائل در حدود مقررات قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند، عنوان کرد: پس اولین و مهمترین وظیفه مجلس این است که مشروط بر اینکه در چارچوب قانون اساسی باشد، مجلس در همه مسائل می‌تواند قانون وضع کند. اما یک اصل ۷۵ هم داریم که می‌گوید اگر قانونی که مجلس می‌خواهد وضع کند بار مالی داشته باشد نمی‌تواند آن را تصویب کند. یک انتظاری که مردم دارند این است که ما هر چه بخواهیم می‌توانیم تصویب کنیم اما اصل ۷۵ صراحتاً اعلام کرده که مجلس نمی‌تواند بدون تأمین منبع مالی قانونی تصویب کرده و بار مالی آن را به دولت تحمیل کند.

چرا برجام به عنوان قانون اقدام متقابل درآمد؟

مصری در ادامه یادآور شد: اصل ۷۶ نیز به مجلس اجازه می‌دهد که در تمام امور کشور تحقیق و تفحص داشته باشیم، بحث تحقیق و تفحص مثل تحقیقات دانشجویی است که به یک سری فرضیات می‌رسیم که باید تحقیق و تفحص کنیم، همچنین تمام عهدنامه‌ها، توافقات و قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.

وی در خصوص برجام نیز توضیح داد: البته برجام یک قرارداد نبود ما هیچ قراردادی با هیچ جایی نداریم، قانون برجام قانون اقدام متقابل بود که به برجام مشهور شد، اما برجام هیچ نیازی به مصوبه مجلس شورای اسلامی نداشت کمااینکه نیازی مصوبه پارلمان اروپا و کنگره آمریکا هم نداشت، اما به این خاطر که نکند آنها به تعهدات پایبند نباشند آن را به عنوان قانون اقدام متقابل آوردیم که یعنی اگر آنها به تعهدات پایبند نبودند دولت هم می‌تواند یک سری کارها انجام دهد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه همچنین هر گونه تغییر در خطوط مرزی کشور نیاز به رأی مثبت چهار پنجم نمایندگان مجلس دارد، گفت: هر گونه وامی که از یک کشور خارجی گرفته یا به آن داده شده و یا کمک بلاعوض نیز باید در مجلس تصویب شود، بکارگیری کارشناسان خارجی از طرف دولت نیز بدون اجازه مجلس ممنوع است. همچنین هر نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند. دیگر اینکه سمت نمایندگی قائم به شخص بوده و قابل تفویض نیست. همچنین نمایندگان حق سوال از رئیس‌جمهور و وزرا را دارند.

مصری اضافه کرد: در اصل ۹۰ هم آمده اگر کسی از کار مجلس یا قوه قضائیه شکایتی داشت، می‌تواند آن را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بدهد و اصل ۹۰ مجلس مکلف است بنابر قانون آن را بررسی کند، به دستگاه مورد نظر ارجاع دهد، جوابش را بگیرد و موضوع را پیگیری کند؛ اینها اموری است که قانون اساسی در اختیار مجلس گذاشته است. خیلی‌ها انتظارات اجرایی نیز از مجلس دارند که این اشتباه است چون چیزی در مجلس قابل اجراست که تبدیل به قانون می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا مجلس در رأس امور است، اظهار کرد: چون قانونگذار است، قانونی که مجلس وضع می‌کند برای همه ایرانیان لازم‌الاجراست، برای برداشتن یا تفسیر از آن هم خود مجلس حق دارد قانون خودش را تقسیر کند، پس وقتی آن چیزی که در مجلس مصوب می‌شود هم حاکم بر خودش است و هم حاکم بر تمام تشکیلات کشور است، طبیعتاً این مجلس در رأس امور است. مجلس حتی می‌تواند مصوبات دولت را لغو و رسماً به دولت اعلام کند که فلان تصویب‌نامه به دلیل مغایرت با فلان قانون لغو است، پس اینجا مجلس می‌تواند مصوبات دولت را لغو کند، اما دولت نمی‌تواند این کار را بکند، همچنین مجلس می‌تواند در قوه قضائیه منهای احکام دادگاه‌ها قانون وضع کند.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «تعریف شما از نماینده خوب چیست» عنوان کرد: از نظر من نماینده‌ای ایده‌آل است که همه ویژگی‌های شاخصی که رهبر انقلاب در بحث انقلابی بودن مطرح کردند داشته باشد.

مصری در پاسخ به این سوال که فرق مجلس یازدهم با سایر مجالس دیگر چیست که مقام معظم رهبری به آن لقب مجلس انقلابی را دادند، گفت: این باعث افتخار ما بود و این تعبیر حضرت آقا، روح و قوت تازه‌ای به مجلس یازدهم داد و حقیقتاً احساس غرور کردیم و از طرف دیگر این عنوان وظایف ما را سنگین می‌کند و باید کاری انجام دهیم که به این شاخص‌ها که رهبری به عنوان مصادیق مجلس انقلابی فرمودند برسیم.

وی در پایان ساده‌زیستی، امانتداری، مسئولیت‌پذیری، مردمی بودن، تلاش برای حل مشکلات اساسی مردم، اجتناب جدی از تبعیض و فساد، همکاری صمیمانه با دیگر دست‌اندرکاران و مدیران کشور را از ویژگی‌های مهمی دانست که رهبر انقلاب برای یک نماینده انقلابی برشمردند و تأکید کرد تمام تلاش‌مان این است که در مجلس یازدهم خواست‌های به حق مردم برآورده شود.