جزئیات تناسبی شدن انتخابات تهران

علی حدادی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه و البته در صورت تأیید شورای نگهبان مقرر شد لیست‌های انتخاباتی مجلس در تهران بر اساس آرایی که به دست می‌آورند، در مجلس صاحب کرسی شوند.

 

وی با اشاره به اینکه تهران ۳۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد، گفت: بر اساس روش تناسبی، در وهله اول درصد رأی کاندیدایی که به صورت منفرد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس شرکت کردند، مشخص می‌شود و افرادی که بیشترین رأی را آوردند، به ترتیب آرا منتخب مردم و برنده انتخابات می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس بیان کرد: در مرحله بعد مجموع آرای لیست‌های انتخاباتی تهران مشخص می‌شود و هر کدام از لیست‌ها بر اساس درصد آرایی که کسب کردند، مشخص می‌شود که چند نماینده در مجلس خواهند داشت.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تناسبی شدن انتخابات مجلس در تهران منجر به افزایش حضور احزاب مختلف و باعث رقابتی‌تر شدن انتخابات می‌شود. این کار هم باعث رقابت احزاب با یکدیگر می‌شود و هم باعث خواهد شد که درون هر لیستی هم رقابت ایجاد شود. برای مثال، یک لیست انتخاباتی ممکن است ۳۰ درصد آرا را کسب کرده باشد و چون همه افراد آن لیست نمی‌توانند به مجلس راه یابند، بین افراد درون لیست هم رقابت ایجاد می‌شود تا رأی بالاتری کسب کنند و به مجلس راه یابند.

جزئیات تناسبی شدن انتخابات تهران

حدادی تاکید کرد: این اقدام باعث می‌شود که برخلاف دوران قبل، منتخبان تهران از لحاظ گرایش سیاسی و جناحی یکدست و یکپارچه نشوند و هر لیستی بر اساس آرایی که کسب می‌کند، در مجلس نماینده داشته باشد.