کشیدن ترمز گرانی خودرو با واردات خودروهای کارکرده

مدتی است قیمت خودرو مانند سایر کالاهای مصرفی تحت تاثیر نرخ ارز مدام رکوردهای جدیدی را ثبت می کند. این افزایش قیمت خودروها درب کارخانه و بازار آزاد موجب نارضایتی مردم شده و خودرو به معلولی برای حفظ سرمایه اقشار مختلف جامعه تبدیل شده است که برای مدیریت و کنترل این صنعت واردات خودرو یکی از اقداماتی است که می تواند عرضه و تقاضا را همتراز کند.

در سال جاری بود که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیشنهاد واردات خودروی کارکرده را در بودجه 1402 تشریح کرد.

این پیشنهاد در مجلس رای آورد و به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد اما در ادامه هیات نظارت بر سیاست‌های کلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مورد ایراد گرفت و مصوبه مذکور از بودجه حذف شد.

حال اما به دنبال رفع این دغدغه که از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم مدام به شکل های مختلف شاهد آن بودیم و نمایندگان و رئیس مجلس به آن اشاره می کردند، دولت لایحه واردات خودروی کارکرده را به مجلس فرستاد. در همین راستا 11 اردیبهشت ماه بود که دو فوریت این لایحه در مجلس به تصویب رسید و به کمیسیون صنایع ارجاع شد. کمیسیون صنایع مجلس نیز آن را بررسی و تغییراتی در آن ایجاد کرد.

یکی از این تغییرات مشخص کردن عمر خودروهای کارکرده بود. بر این اساس وزارت صمت مکلف به واردات خودروهایی با عمر کمتر از ۵ سال شده است.

همچنین طبق لایحه مصوب، وزارت صمت مکلف به تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت یک ماه شد. از سوی دیگر در کمیسیون صنایع، تفسیری در خصوص استانداردهای لازم برای واردات خودرو انجام شد. لایحه واردات خودروی کارکرده در دستور کار هفته جاری مجلس بود، اما نوبت به رسیدگی به این لایحه نرسید.

طبق پیگیری های خبرنگار افکارنیوز احتمال می رفت لایحه واردات خودروی کارکرده در جلسه روز سه شنبه مجلس در صحن علنی بررسی شود اما باتوجه به اینکه امروز جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود، مجددا نوبت به بررسی این لایحه نرسید و باتوجه به اینکه در هفته آتی نیز با تعطیلات مواجه هستیم، ممکن است لایحه مذکور در هفته کاری بعد از تعطیلات مورد بررسی قرار گیرد.

اگرچه با ارائه لایحه واردات خودروی کارکرده، امید تازه‌ای برای واردات خودرو و کاهش قیمت‌ها ایجاد شده است، اما واردات خودرو عزم دولت را می‌طلبد.

کشیدن ترمز گرانی خودرو با واردات خودروهای کارکرده

لایحه واردات خودروی کارکرده مدیریت صنعت خودرو را آسان‌تر می‌کند

در همین راستا با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای شفاف سازی این لایحه و اینکه در حال حاضر در چه مرحله‌ای است به گفت‌وگو پرداختیم.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز لایحه واردات خودرو کارکرده و مرحله فعلی رسیدگی آن در صحن علنی را تشریح کرد: در قانون ساماندهی صنعت خودرو بندی برای واردات خودرو اختصاص داده بودیم که نشان می‌داد مجلس بر واردات تاکید داشت و جزئیات آن را مطرح کرده بود.

وی افزود که مصوبه قبلی مجلس تصویب شد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و با شرایط خاصی اجازه واردات داده شد. یکی از موارد این بود که شرکتی که از آن خود را وارد می‌کنند در ایران نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشد و به واسطه این مبادله تجاری، تکنولوژی آن‌ها به کشورمان انتقال یابد و این شرطی بود که نمی‌توانستیم برای واردات خودروهای کارکرده آن را اجرایی کنیم.

طاهری گفت: اما مسئله این است که اگر قصد داشتیم با همین فرمت خودروهای کارکرده را وارد کشور کنیم کمی کار دشوار می‌شد لذا دولت لایحه‌ای آورده تا شفاف کند که دیگر لازم نیست جزئیاتی که شرط اجرایی واردات خودروی صفر، یعنی اعطای نمایندگی و انتقال فناوری به کشورمان بود در مورد خودروهای کارکرده اجرایی شود. به همین دلیل این لایحه را به مجلس آورد تا کمی دستشان برای واردات خودرو بازتر باشد.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: خلاصه طرح هم چیزی است اکنون این لایحه در کمیسیون تصویب شده و دو فوریت آن نیز در صحن رای آورده و مجدداً به صحن علنی بازگشته است و در دستور بررسی است تا درمورد کلیات و جزئیات آن رای گیری شود.

او تاکید کرد: طبق لایحه‌ای که در کمیسیون صنایع مصوب کرده‌ایم مانعی برای واردات خودرو کارکرده توسط افراد حقیقی وجود ندارد. اما اینکه آیا دولت بعد از تصویب لایحه در صحن علنی مجلس آن را طوری اجرایی می‌کند که افراد حقیقی نیز امکان واردات خودرو داشته باشند یا خیر به به آیین‌نامه اجرایی بستگی دارد.

طاهری درانتها ابرازکرد: اکنون تنها مسئله‌ای که در لایحه به طور شفاف به آن اشاره شده در مورد عمر خودرو کارکرده وارداتی است که تاکید شده بیشتر از ۵ سال نباشند و محدودیت‌های دیگری وجود ندارد.

واردات خودروی کارکرده آسان‌تر است و قفل انحصار را می‌شکند

همچنین محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در این باره گفت: در کل واردات خودرو چه کار کرده و چه صفر انحصار تولید داخلی را می‌شکند و باعث می‌شود سایر خودروسازان نیز در ایران حضور پیدا کنند و همین امر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: واردات خودروی کارکرده تاثیر بسزایی در حوزه اقتصادی کشور خواهد داشت. البته تعداد و حجم خودروهای وارداتی بر بازار تاثیر گذار هستند. هرچند در لایحه دولت محدودیت تعدادی وجود ندارد.

جوکار ادامه داد: دولت باید در آیین‌نامه اجرایی تعداد واردات را مشخص کند که چقدر خودرو وارد شود تا بر بازار تاثیر بگذارد. اما خودروی کارکرده کمتر از ۵ سال باید وارد کشور شود. زیرا اگر بیش از این عمر داشته باشد فایده‌ای ندارد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور درمجلس همچنین درمورد تعیین نرخ خودروهای وارداتی کارکرده تاکید کرد: تعیین نرخ خودروی وارداتی کارکرده بستگی به منشا ارز آن دارد.

اینکه ارز آن دولتی خواهد بود یا به هر فرد حقیقی خارج از کشور اجازه واردات خودرو خواهند داد، هنوز مشخص نشده و دولت آن را تعیین نکرده است. اما پیشنهاد من این است که ایرانیان خارج از کشور بتوانند خودرو وارد کشور کنند. چراکه این کار ارز را از کشور خارج نمی‌کند.