«فتاح»؛ دردسر امنیتی تازه برای اسرائیل

روز گذشته پس از رونمایی از موشک هایپرسونیک « فتاح »، رسانه های معتبر هندی در گزارش‌هایی به تحلیل این رویداد پرداختند.

سایت تحلیلی اوت لوک ایندیا، نوشت: ایران از اولین موشک مافوق صوت رونمایی کرد، رسانه های دولتی ایران می گویند این موشک می تواند از پدافند هوایی رژیم صهیونیستی عبور کند .

ایران روز سه شنبه اولین موشک مافوق صوت خود را در بحبوحه افزایش تنش ها با غرب رونمایی کرد. نام این موشک فتاح، به معنای "گشاینده" است.

موشک هایپرسونیک، موشکی است که حداقل با سرعت ۵ ماخ پرواز می کند. این موشک ایرانی می تواند با سرعتی تا ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

این تحول در بحبوحه تنش های فزاینده بر سر برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد. در ماه مارس، ژنرال ارشد آمریکایی ادعا کرد: اگر ایران تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشد، می‌تواند ظرف چند ماه سلاح هسته‌ای بسازد.

به گزارش رسانه دولتی ایران، موشک جدید ایرانی می تواند از سامانه های پدافند هوایی آمریکا و اسرائیل عبور کند.

روایت گاردین از توانمندی موشکی ایران؛ هشدار به تل آویو

زرادخانه موشک بالستیک گسترده ایران شامل انواع موشک های میان برد است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در طول سال‌ها آن را ایجاد کرده است زیرا تحریم‌های غرب تا حد زیادی از دسترسی آن به تسلیحات پیشرفته جلوگیری می‌کند.

رویداد سه‌شنبه چیزی را نشان داد که به نظر می‌رسید یک نازل متحرک برای فتاح باشد که می‌تواند به آن اجازه دهد مسیر پرواز را تغییر دهد. هر چه مسیر پرواز موشک نامنظم‌تر باشد، رهگیری آن دشوارتر می‌شود.

این رسانه هندی به نقل از تارنمای تلگراف خاطرنشان کرد: این ادعا که این موشک می تواند سیستم های دفاع هوایی را دور بزند و آن را نابود کند و به طور کل یک دردسر امنیتی مهم برای اسرائیل ایجاد می کند.

رونمایی ایران از موشک جدید در زمان افزایش تنش‌های هسته‌ای

هندوستان تایمز در گزارشی نوشت: در میان افزایش تنش‌ها با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای تهران، ایران اعلام کرده که موشک جدید فتداح می‌تواند به هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای نفوذ کند.

ایران روز سه شنبه اعلام کرد موشکی مافوق صوت ساخته است که می تواند با سرعت ۱۵ برابر صوت حرکت کند. این ادعا در حالی منتشر می شود که تنش ها با ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران همچنان بالاست.

این رسانه به نقل از ایرنا نوشت: برد این موشک به فارسی فتاح تا ۱۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) می‌رسد و اضافه کرد این گزارش همچنین ادعا می‌کند موشک می‌تواند از هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای عبور کند.

آنچه در تصاویر تلویزیونی، منتشر شد به نظر مدلی از موشکی است که توسط سپاه پاسداران ایران که در حال حاضر زرادخانه وسیعی از موشک های بالستیک دارد.

پیش از این سردار امیرعلی حاجی زاده از سپاه پاسداران خبر داده بود که ایران یک موشک مافوق صوت ساخته است.

تسلیحات مافوق صوت که با سرعتی بیش از ۵ ماخ یا پنج برابر سرعت صوت پرواز می کنند، به دلیل سرعت و قدرت مانور خود، می توانند چالش های مهمی برای سیستم های دفاع موشکی ایجاد کنند.

موشک مافوق صوت ایران، با قابلیت‌های ناشناخته

تارنمای روزنامه هیندو نوشت: ایران از موشک مافوق صوت خود رونمایی کرد،گفته می شود این موشک می تواند با سرعت ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت کند.

روز گذشته ایران ادعا کرد: یک موشک مافوق صوت ساخته است که می تواند با سرعت ۱۵ برابر صوت حرکت کند، این رونمایی در حالی صورت می گیرد که تنش ها با ایالات متحده بر سر برنامه هسته ای تهران همچنان بالاست.

تلویزیون دولتی ایران گزارش داد این موشک که به فارسی فتاح یا فاتح نامیده می شود، بردی تا ۱۴۰۰ کیلومتر (۸۷۰ مایل) دارد.

این گزارش همچنین ادعا می‌کند که موشک می‌تواند از هر سیستم دفاع موشکی منطقه‌ای عبور کند.

۵ نکته درباره موشک مافوق صوت ایران

تارنمای رسمی تلویزیون دهلی نو در گزارشی با عنوان «فتاح: ۵ نکته درباره موشک مافوق صوتی که توسط ایران رونمایی شد»، نکاتی را درباره این موشک بررسی کرده است.

این رسانه هندی نوشت: ایران روز سه‌شنبه از یک موشک بالستیک میان‌برد رونمایی کرد که اولین موشک از این نوع در تاریخ ایران است. این موشک که فتاح نام دارد می تواند با سرعت مافوق صوت تا ۱۵ برابر سرعت صوت حرکت و به هر نوع از سیستم‌های دفاع موشکی نفوذ کند.

ایران می گوید فتاح نشان دهنده یک جهش نسلی برای فناوری موشکی این کشور است.

این موشک مافوق صوت ۱۴۰۰ کیلومتر برد دارد و از پیشران جامد استفاده می‌کند که امکان مانورپذیری بالایی را فراهم می‌کند. در گزارش الجزیره آمده است که نام آن توسط آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب انتخاب شده و به «گشاینده» ترجمه شده است.

برخلاف موشک‌های بالستیک معمولی، موشک‌های مافوق صوت در مسیری پایین در جو پرواز می‌کنند و به آن‌ها امکان می‌دهند سریع‌تر به اهداف خود برسند و احتمال کمتری برای رهگیری توسط پدافند هوایی مدرن داشته باشند.

امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در مراسمی در آبان ماه سال گذشته از ساخت این موشک مافوق صوت خبر داده بود.

حاجی زاده سال گذشته در این مراسم گفته بود: فتاح به دلیل حرکت در جهات مختلف و در ارتفاعات مختلف با هیچ موشک دیگری قابل نابودی نیست.

در مراسم رونمایی از این مراسم، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، حسین سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی دیگر از مقامات عالی رتبه حضور داشتند.