واکنش جدید همسر ابراهیم رئیسی به ویژگی های زنان

جمیله علم ‌الهدی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس بنیاد بین المللی گوهرشاد در اختتامیه کارگاه آموزشی زن و حکمرانی در دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی با بیان اینکه در قرآن کریم بحث جنسیت مطرح نیست چیزی که مطرح شده مسئله زوجیت است، گفت: در بحث زوجیت آقایان مایه قوام و حامی زنان بوده و زنان مایه آرامش آنها هستند. این زوجیت در خانواده را تقریبا همه تجربه کرده ایم. حتی یک فرزند دختر که تحت حمایت پدر است مایه آرامش پدر بوده و زنی که وظیفه خود را در خوب انجام می دهد مایه آرامش همسرش می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با این وجود این زوجیت هنوز در جامعه چندان جا نیفتاده است. ممکن است ما اعلام کنیم 30 درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند اما این مسئله چندان مهم نیست زیرا اگر زنان هم نبودند آقایان این مسئولیت را برعهده می گرفتند. یعنی هر دو به یک شکل عمل می کنند.

واکنش جدید همسر ابراهیم رئیسی به ویژگی های زنان

فاصله گرفتن زنان از ویژگی هایشان خشونت پنهان است

وی افزود: اینکه زنان در تمدن جدید باید براساس الگوی مردانه در فعالیت های اجتماعی نقش آفرینی کنند و از خصلت ها و ویژگی های زنانه خود فاصله بگیرند، به اعتقاد بنده یک نوع خشونت پنهان است و چه بسا تغییراتی را در این زمینه باید ایجاد کرد.

علم الهدی ادامه داد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که سی درصد از اعضای هئیت علمی فعال آن بانوان هستند و بیش از 60 درصد دانشجویان آن را دختران تشکیل می دهند. این موضوع خوب است اما کافی نیست.

وی با شاره به اینکه گفته می شود حکمرانی لایه به لایه است و  زنان در بخش های مختلف حکمرانی باید حضور داشته باشند که دارند، گفت: به نظرم حضور زنان در این بخش ها باید اولویت بندی شود اینکه در چه نقش هایی به دلیل وضعیت نسبی شان باید حضور پررنگ تری داشته باشند. البته این مسئله به اقتضات، شرایط و حتی اولویت ها و سیاست های کشور نیز بستگی دارد مثلا اگر درگیر جنگ نظامی باشیم باید آقایان حضور پررنگ تری در این زمنیه  داشته باشند اما اگر جنگ، جنگ فرهنگی بود حضور زنان به دلیل ظرفیت های آنها در حوزه رسانه و تبلیغ مهمتر و جدی تر است.

تفاوت دیدگاه امام و دیدگاههای توسعه ای درباره زنان

علم الهدی گفت: از مسئولین و سیاست گذاران تقاضا می کنیم مسئولیت ها را بر اساس نسبیت های بانوان و آقایان تقسیم بندی کنند. بین دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) و دیدگاه های توسعه ای درباره نقش زنان تفاوت وجود دارد امام راحل بر کنشگری زنان تاکید داشتند اما دیدگاه ههای توسعه ای به موضوع اشتغال زنان اهمیت می دهد. لذا این مسئله دو موضوع جداگانه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران و به خصوص بعد از انقلاب با تضمین هایی که گرفته شد بانوان کمتر می توانند درگیر مسائل مادی باشند و خانواده ها از زنان خوب حمایت می کنند. البته در شرایط استثنا مسائلی وجود دارد که بار مسئولیت زندگی بر عهده زنان باشد اما در شرایط عادی این مسئولیت بیشتر برعهده مردان است. از آن طرف شرایط فرهنگی اقتضا می کند بانوان نقش های فرهنگی خود را پررنگ تر کنند. لذا حضور زنان در دانشگاهها و مراکر فرهنگی، تربیتی علمی و پژوهشی بسیار ضروری است.

وی با ابراز خرسندی از تصویب موضوع پژوهشگران مستقل در شورای عتف افزود: این موضوع به فعال شدن ظرفیت پژوهشی افرادی که به دلایلی عضو هیئت علمی نیستند اما می توانند یک پژوهشگر فعال در حوزه های مختلف باشند، کمک می کند. این مسئله به زودی ثمرات خوبی را در آینده نمایان خواهد کرد. جمعیت کثیری که بیشتر آنها بانوانی هستند که تحصیلات عالیه دارند  اما به دلایلی عضو هیئت علمی نیستند ولی می توانند کارهای پژوهشی خوبی انجام دهند. یا مدرسان آزاد کسانی هستند که می توانند جامعه را هدایت و رهبری کنند و بخش های حکمرانی را پیش ببرند.

علم الهدی گفت: در حوزه فعالیت های اجتماعی زنان فرصت های طلایی وجود دارد که با مزیتهای نسبی بانوان هماهنگ است و باید آنها را پیدا کنیم که خوشبختانه هیئت دولت محترم، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ برای این امر برنامه هایی دارند.

وی تصریح کرد: همچنان در حوزه هیئت علمی نیاز داریم تعداد بیشتری از اعضای هئیت علمی را از بانوان انتخاب کنیم و بانوان در حوزه های فرهنگی فعال تر باشند. البته اصل حکمرانی، حکمرانی بر قلب هاست که به دست بانوان این امر راحت تر محقق می شود.