شرط ایران برای توافق با آمریکا
حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در خصوص توافق ایران و آمریکا بیان کرد: این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر توافق احتمالی ایران و آمریکا شنیده می‌شود اما مسئله این است که نه جمهوری اسلامی ایران و نه آمریکا تغییر رویکرد نداده‌اند‌.
 
وی افزود: مسئولان مذاکره کننده کشور ما هیچگاه از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی نمی‌کنند. بنابراین اگر آمریکا شروط و مواضع و خواسته‌های ما را نپذیرد و قبول نکند که اشتباه کرده است، توافقی رخ نخواهد داد.
 
نوروزی ادامه داد: ما بر اساس فرهنگ اسلامی که داریم میز مذاکرات را ترک نمی‌کنیم و نظیر توافقی که در برجام داشتیم. اما آمریکا دقیقاً برخلاف این عقیده رفتارهایی از خود نشان داد که دیگر هیچ اعتمادی به آن‌ها نداریم.
 
نایب رئیس کمیسیون قضائی مجلس عنوان کرد: ما سال‌ها برای برجام و مذاکرات آن وقت گذاشتیم و در نهایت به یک توافق رسیدیم‌. اما این آمریکا بود که در زمان ترامپ از این توافق عقب نشینی و خود را از پنج بعلاوه یک خارج کرد و این یک خودتحریمی بود.
 
او ضمن اشاره به اینکه اقدام و رفتارهای آمریکا در حالی است که ما هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردیم، اظهار داشت: با این حال ما معتقد هستیم بر اساس اهداف ایران اسلامی و مستقل و قدرتمند که بر پایه مردم خود استوار است باید با تمام کشورها مذاکره کنیم و با آمریکا نیز در شرایط برابر مذاکره خواهیم کرد. آنچه که مسلم است این است که مقام معظم رهبری نیز خطوط و مواضع کشور ما را مشخص کردند و کوتاه آمدن را ممنوع می‌دانند.
 
حسن نوروزی
نوروزی گفت: ما برای دفاع از کیان و حیثیت خودمان از هیچ چیز فروگذار نخواهیم بود. آنگاه که آمریکا دست از زیاد خواهی برندارد و بخواهد نظر صهیونیست‌ها را دنبال کند، از آنجا که اسرائیلی‌ها دشمنی خاصی با ملت ایران دارند و آنگاه که آمریکایی‌ها بخواهند نظر مخالفان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران را دنبال و تقویت کنند، مباحث ما پرتنش خواهد بود.
 
او بیان کرد: اما اگر آمریکا رفتار یک کشور مستقل را داشته باشد و به ما نیز به چشم یک کشور مستقل نگاه کند طبیعتا مذاکراتمان موفق خواهد بود و هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
 
این عضو کمیسیون قضائی مجلس درانتها خاطرنشان کرد: درنهایت برای اینکه متوجه شویم آیا مذاکرات به صورت مستقیم بین ایران و آمریکا صورت گرفته است یا خیر، باید منتظر بمانیم تا از زبان مقامات رسمی و دولت بشنویم. اما سمت و سوی سیاست کلی نظام همانی بوده که بارها از سوی مقامات مذاکره‌کننده ما و مسئولان سیاست خارجی کشور اعلام و مطرح شده و همچنان بر همان‌ها اصرار داریم.