حل مشکلات مردم به اتاق جلسات محدود شده است/ باید در میدان حضور داشت

ملک فاضلی ، نماینده مردم سراوان، مهرستان، سیب سوران و گلشن در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز به گرانی اقلام مورد نیاز مردم ازجمله گوشت و مرغ و کالاهای اساسی اشاره و انتقاد کرد: غذا و دارو نیاز اساسی و حیاتی کشور و مردم است و باید با توجه به توان و نیاز جامعه قیمت گذاری و عرضه شوند. اگر مسئولان نتوانند این دو نیاز اصلی را تامین و فراهم کنند سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.

وی افزود: زمانی که سلامت جامعه به خطر بیفتد تمام امور متوقف و شاهد رکود خواهیم بود. ما از قبل نیز شرایط فعلی را پیش بینی می‌کردیم. یعنی از ۴ سال پیش که دولت قبلی امور را رها کرد. به ویژه دو سال دولت آقای روحانی با شروع کرونا زمام امور رها شد و رئیس جمهور که باید در هر کجا نیاز بود حضور پیدا می‌کرد متاسفانه یک بار هم بین مردم نرفت و عملاً کار را متوقف کرد.

فاضلی ادامه داد: زمانی که چنین نگاهی وجود داشته باشد مسئولان ما اصلاً به سمت تامین نیاز جامعه نخواهند رفت. با توجه به اینکه من از دهه شصت سابقه مدیریتی دارم و با مدیران مختلف نشست و برخاست داشته‌ام به راحتی می‌توانم بگویم که فضای مدیریتی فعلی کشور ما بیشتر از میدان به اتاق منتقل شده است. در زمان‌های گذشته کار ما میدانی بود و اگر برای موضوعی یک جلسه برگزار می‌کردیم، یک هفته در میدان بودیم. اما اکنون همه ما گرفتار جلساتی شده‌ایم که در یک اتاق انجام می‌شود و فکر می‌کنیم جلساتی که در اتاق‌ها برگزار می‌کنیم یک کار میدانی و رفع مسائل است! در صورتی که عملاً این طور نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اتاق جلسات باید سیاست گذاری برای اجرا باشد، عنوان کرد: متاسفانه جلسات مختلف مدام تکرار همان جلسات ابتدایی است و عملاً در ماهیت، هیچ اقدامی را نمی‌بینیم. زیرا با دو مسئله روبرو هستیم. یا منابع کار وجود ندارد یا فکری برای تامین منابع معضل بررسی شده نشده است.

وی اظهار داشت: گرانی‌های فعلی نیز ناشی از همین روند است. ما تا سال ۱۳۹۵ زندگی مردم را با دلار حدودا سه یا چهار هزار تومان شکل داده بودیم. اما یک دفعه نرخ ارز افزایش یافت و امروز که سال ۱۴۰۲ هستیم قیمت دلار ۵۰ هزار تومان شده است. این یعنی ارزش پول ملی ۶۰ برابر کاهش داشته است!

نماینده مردم ... درمجلس گفت: طبعاً با کاهش ۶۰ درصدی ارزش پول ملی تمام معادلات و برنامه‌ها از مسکن تا خوراک و پوشاک گرفته به هم می‌ریزد. چراکه بر اساس ارزش پول ملی و نرخ دلار عرضه می‌شود. اگر قیمت‌ها ۶۰ برابر شده است آیا توانسته‌ایم درآمد جامعه را نیز ۶۰ برابر افزایش دهیم تا مردم عقب ماندگی و تورم را احساس نکنند؟

فاضلی با بیان اینکه اگر برخی می‌گویند قیمت مسکن بالاست دقیقاً درست است اما اگر ارزش پول را نگاه کنیم مشخص می‌شود که قیمت بر اساس همان نرخ‌های قدیم است اما آن چیزی که موجب گرانی شده بی‌ارزش شدن پول ملی و کمبود درآمد مردم است، خاطرنشان کرد: به شرطی می‌توانیم بگوییم که قیمت مسکن مثل قیمت سالیان گذشته است که درآمد جامعه را نیز ۶۰ برابر کرده باشیم. اگر این اتفاق می افتاد مردم نیز احساس نمی‌کردند که گرانی اتفاق افتاده است.

حل مشکلات مردم به اتاق جلسات محدود شده است/ باید در میدان حضور داشت

او افزود: زمانی که خط فقر به ۲۰ میلیون تومان می‌رسد و این مبلغ از طرف رسانه‌ها و خود دولت یا حاکمیت اعلام می‌شود قاعدتاً باید حداقل دریافتی یک کارگر نیز نزدیک ۲۰ میلیون یا ۲۰ میلیون تومان باشد. لذا اگر حداقل حقوق با خط فقر تناسب داشت نیز امکان گذران زندگی وجود داشت.

این نماینده مجلس درانتها خاطرنشان کرد: اکنون چند روزی‌ست وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شده و بر کرسی وزارت تکیه زده است. اما آیا منابع مورد نیاز او تامین می‌شود؟ زیرا اگر منابع مورد نیاز و تامین نشود مانند وزیر و وزرای قبلی بدون اینکه مقصر باشد یا نباشد با وجود برنامه و توانمندی شکست خواهد خورد. طبعاً در قالب هر مدیریتی، ۵۰ درصد منابع و ۵۰ درصد مدیر نقش دارد.