علت گرانی این روزهای مسکن| دولت از تصدی گری مسکن دست بردارد

ایرج رهبر ، نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران در گفت‌وگو با افکارنیوز دلایل گرانی مسکن را برشمرد و گفت: مسئله گرانی قیمت مسکن فقط به خود مسکن مربوط نیست به اقتصاد کشور ربط دارد و در وهله بعدی مسئله این است که تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نشده و فاصله زیاد است.

وی افزود: به طوری که تقاضا بسیار بیشتر از عرضه و تولید مسکن شده است. معمولاً زمانی که کمبود در عرضه به وجود می‌آید و نیاز و تقاضا بالا باشد قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این یک امر بدیهی در اقتصاد است؛ زمانی که قیمت‌ها به واسطه کمبود عرضه بالا برود این گرانی نه تنها در حوزه فروش بلکه در رهن و اجاره نیز تسری پیدا می‌کند.

رهبر گفت: زمانی که خرید و فروش به دلیل گرانی و ناتوانی مردم در خرید صورت نگیرد بازار به همان شکلی که به خود گرفته است به رکود می‌رسد و این گرانی پایدار خواهد بود و اکنون به چنین نقطه‌ای رسیده‌ایم و نیاز به یک اراده جدی ازسوی دولت است.

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان تهران ادامه داد: مسکن یک نیاز اولیه برای زندگی است که مردم بهبهان نیاز دارند بنابراین حتی با گران شدن همین نیاز از بین نمی رود زمانی که افشار مختلف مردم نتوانند مسکن خریداری کنند به ناچار به سمت اجاره می‌روند. به همین واسطه تقاضا در بازار اجاره نیز بالا می رود و افزایش رهن و اجاره را شاهد خواهیم بود. لذا این مسئله‌ای است که با آن مواجه هستیم.

علت گرانی این روزهای مسکن| دولت از تصدی گری مسکن دست بردارد

او اضافه کرد: در این راستا دولت باید تصدی‌گری را به دست بخش خصوصی بسپارد و خودش سیاست گذار باشد. درحالی که دولتمردان خودشان این شعار را می‌دهند اما متاسفانه هیچ وقت به آن عمل نمی‌کنند. طرح‌‌هایی که ارائه می‌دهند چه در مجلس و چه در دولت مثل جهش تولید مسکن، خوب و موثر است.

رهبر بیان کرد که اگر این طرح‌ها عملیاتی شوند و در جهت افزایش تولید مسکن حرکت کنین، شاهد افزایش عرضه خواهیم بود. اما مدتی است که از تصویب این طرح می‌گذرد و هنوز اجرایی نشده است. دولت باید تولید سالانه یک میلیون مسکن در سال را جدی بگیرد. هرچند که رئیس جمهور همواره به تولید مسکن اشاره می‌کند اما نکته این است که بدنه دولت نیز باید در راستای این هدف همکاری کند تا این اتفاق رخ دهد.

نایب رئیس انجمن صنفی انبو‌ه‌سازان ادامه داد: قیمت فعلی مسکن تناسبی با نرخ مصالح ندار. عمده قیمت مسکن اکنون در قیمت زمین خلاصه می‌شود و هزینه مصالح در حدی که بزرگنمایی می‌شود تاثیرگذار نیست. بنابراین چون قیمت زمین بسیار بالاست قیمت واحدهای مسکونی نیز افزایش می‌یابند. دولتمردان و مجلس سعی کردند طرح‌های کمک کننده‌ای را اجرایی کنند تا قیمت زمین ارزان باشد و قیمت مسکن نیز به تبع آن کاهش یابد‌. اگر این اتفاق بیفتد و پیگیری جدی و خوبی صورت گیرد وضعیت مدیریت خواهد شد.