توقع نداشتیم دولت با کمبود دارو مواجه شود

بهروز محبی نجم‌آبادی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به نایاب شدن دارو در سطح کشور بیان کرد: متاسفانه طبق اعلام گزارش کمیسیون بهداشت تعداد قابل توجهی دارو نایاب شده است و حدود۱۸۰قلم دارو در کشور کمیاب شده است و به گفته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در واقع حدود۱۸۰قلم دارو در کشور کمیاب شده و این لیست متاسفانه بیشتر هم می‌شود.

وی افزود که البته رئیس کمیسیون اعلام کرده است نامه‌ای در زمینه مشکلات موجود در هفته‌های گذشته به مقامات ارشد نوشته‌اند و احتمال می‌رود اخبار خوبی در این زمینه شنیده شود.

محبی نجم‌آبادی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر که در کمبود دارو در کشور تاثیرگذار بوده عدم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه دارو است. متاسفانه با وجود اینکه در لایحه بودجه نیز به تامین دارو نگاه ویژه‌ای شده بود، توقع نمی‌رفت که دولت در شش ماه اول دچار مشکل شود.

این عضو کمیسیون بودجه مجلس ادامه داد: چرا که مبالغ ریالی در بودجه برای تامین دارو دیده شده است و مشکلاتی که وجود دارد قطعا باید توسط وزاتخانه که متولی این موضوع است پیگیری شود و بانک مرکزی هم برای تامین ارز همکاری کند. چرا که دارو یک موضوع بسیار با اهیمت برای ما و تامین آن وظیفه دولت است.

عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: بنابراین  باتوجه به اعتباری که در بودجه برای تامین دارو تخصیص داده شد و اتفاقا وزارت بهداشت به این مبلغ معترض بود، قرار این شد که دست کم برای شش ماهه ابتدایی سال با مشکلی مواجه نشویم و در شش ماهه دوم خلاها را تکمیل کنیم تا در شش ماهه دوم هم کشور دچار مشکل نشود. بنابراین اگر کمبود ارزی وجود دارد بانک مرکزی باید به رفع آن کمک کند.

او ضمن اشاره به مشکلات بیماران پیوندی به دلیل کمبود دارو خاطرنشان کرد: متاسفانه خبرهایی هم می‌رسد که برخی از بیماران پیوندی دچار مشکل هستند و دائما به ما تماس می‌گیرند. به نظر بنده باتوجه به اینکه کشور ما حوزه دارو یکی از تولید کننده‌های بزرگ است در عین اینکه مواد اولیه آن را وارد می‌کند دولت حتما باید کمک کند تا دچار نقصان نشویم.

توقع نداشتیم دولت با کمبود دارو مواجه شود

محبی نجم‌آبادی متذکرشد: اتفاقی که درحال رخ داد و دارو نایاب شده است به دلیل کمبود ارز است که قطعا بانک مرکزی باید این مسئولیت را بپذیرد و کمک کند. البته که متولی اصلی این موضوع وزرات بهداشت است و وزیر باید موضوع و مشکلاتی که وجود دارد را به اطلاع نمایندگان و مراجع ذی ربط برساند و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم این موضوع را به طور جدی و با اولویت ویژه پیگیری کند.

او درانتها اظهارداشت: مباحثی درمورد سوال یا استیضاح وزیر مربوطه شنیده و پرسیده می‌شود. اما  باید بدانیم که سوال و استیضاح وزیر یک مراحلی دارد که در ابتدا لازم است مجلس به این نتیجه برسد که اتفاقات و مشکلات فعلی به دلیل سوءمدیریت وزیر است و در این صورت مجلس قطعا  سراغ ابزارهای خودش می‌رود. اما هدف اصلی ما حل مسئله است که قطعا این موضوع فرا وزراتخانه‌ای است و در آن تردیدی نیست.