وزارت بهداشت موظف به رفع کمبود داروست

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به نایاب شدن بیش از ۱۰۰ قلم دارو در کشور گفت: متاسفانه مدتی است گلایه‌های زیادی از کمبود و نایاب شدن برخی داروها از طرف مردم دریافت می‌کنیم.

وی افزود: البته در حوزه انتخابی من یعنی شهرستان تویسرکان سه کارخانه داروسازی وجود دارد و به همین دلیل تا حد زیادی در جریان مسائل و مشکلاتی که در حوزه دارو و تولید آن وجود دارد هستم.

سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس اضافه کرد: دولت و تمام بدنه مربوط به بهداشت و درمان ازجمله وزارت بهداشت باید توجه ویژه‌ای به تامین دارو داشته باشند، چراکه درحال حاضر کشور ما وضعیت بسیار خوبی در تولید دارو دارد.

مفتح گفت: باتوجه به اینکه تا حد قابل توجهی امکان تولید دارو در داخل وجود دارد، به نظر می‌رسد از مهم‌ترین و اولویت‌‌دارترین وظایف دولت، همین تامین دارو و از بین بردن نگرانی مردم از کمبود آن است.

مفتح با اشاره به تفاوت قیمت دلار آزاد با دلار دولتی خاطرنشان کرد: البته گاهی گفته می‌شود به دلیل اینکه به واحدهای داروسازی با برای واردات دارو ارز ترجیحی و دولتی اختتصاص می‌دادیم و شاهد تفاوت قیمت با کشورهای همسایه‌ای که دلار به نرخ آزاد داشتند بودیم به چنین وضعیتی رسیده‌ایم.

وزارت بهداشت موظف به رفع کمبود داروست

سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس افزود: بنابراین بسیاری معتقد هستند همین مسئله‌ی تفاوت نرخ دلار دولتی و آزاد موجب قاچاق دارو به سایر کشورها شده و می‌شود که طبیعتا اولین کار برای رفع این مشکل جلوگیری از قاچاق است. بنابراین زمانی که جلوی قاچاق گرفته شود مردم از داشتن دارو محروم نخواهند شد.

او در انتها اظهارداشت: به هرحال حق مردم این است که دارو به حد کافی در اختیارشان باشد و این وظیفه دولت و دستگاه‌های مربوطه است تا چنین هدفی را دنبال کنند. با این اوصاف به نظر می‌رسد که عدم تخصیص ارز لازم به دارو باعث به وجود آمدن این مشکل شده است.