جشن بزرگ ده کیلومتری غدیر یک مانور فرهنگی باشکوه است

مجتبی اردشیری تثبیت چنین بدعت‌هایی، علیرغم معنا کردن مولفه کثرت در وحدت و تبیین وحدت میان مسلمانان، یک قدرت‌نمایی برای مخالفان چنین اندیشه‌هایی نیز است. این مهم علی‌الخصوص برای امسال که کشور یک پائیز ناآرام را پشت سر گذراند و طی آن، به برخی باورها و اندیشه‌های روحانی توهین شد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

 

اردشیری گفت: مهمانی 10 کیلومتری غدیر ، نوعی قدرت‌نمایی است که طی آن، مردم پایتخت ام‌القرای جهان اسلام، به خیابان می‌روند و بزرگ‌ترین عید ایمانی خود را جشن می گیرند. 

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: این حرکت بزرگ علیرغم اینکه ضربه‌شستی به موافقان رادیکالیسم و سکولاریسم است بلکه نوعی مانور فرهنگی نظام در برابر تهدیدهای خارجی نیز محسوب شده و می‌تواند هم‌ردیف انتخابات که یک بله بزرگ به نظام حاکمیتی کشور است، به حساب آید. 

وی افزود: البته که یکی از انتقادهایی که همواره به شیعه گرفته شده، جدی نگفتن اعیاد و مناسبت‌های شاد است. برخی بر این باور هستند که شیعه، به اندوه، بیش از شادی بها داده و مناسبت‌های مفرح چندانی ندارد و آنها را گل‌درشت برگزار نمی‌کند. این مهمانی 10 کیلومتری غدیر می‌تواند نقض‌غرض مناسبی برای این ادعا باشد و در ذهن مردم به عنوان رویدادی هرساله تثبیت شود. 

جشن بزرگ ده کیلومتری غدیر یک مانور فرهنگی باشکوه است

اردشیری گفت: هرچند این ابتکارعمل می‌تواند با بسط مفهومی و اجرایی خود، در دیگر شهرهای کشور نیز برگزار شده و به یک حرکت سراسری در تمام کشور تبدیل شود. مانند اتفاقی که در جشن نیمه شعبان رخ داده و همان‌گونه که شهرها در آستانه این عید بزرگ، آذین‌بندی شده و مردم به خیابان‌ها آمده و پذیرایی می‌شوند، حالا در بزرگ‌ترین عید مسلمانان نیز حرکت مشابهی صورت گرفته و این اتفاق به سنت هرساله کشور تبدیل شود که آثار و برکات معنوی و اجتماعی بسیاری را برای مردم و کشور به همراه خواهد داشت. 

وی تاکیدکرد: مهمانی 10 کیلومتری غدیر، یک حرکت سنجیده و تماما حسن است که در روزگار جنگ تاکتیکی نرم، یک مانور فرهنگی محسوب می‌شود و می‌تواند نقش بی‌بدیلی در وحدت بیشتر جامعه، ارتقای نشاط اجتماعی و تبیین اندیشه‌های دینی و اعتقادی در میان نسل‌ جوان داشته باشد و به همین دلیل، باید برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری در مسیر شکوهمندی هر چه بیشتر آن صورت پذیرد.