واکنش سفیر ایران در بغداد به بحران بی برقی در عراق

«محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد به بحران بی برقی در عراق به علت کارشکنی های آمریکا واکنش نشان داد.

وی با انتشار توییتی نوشت: صدای عراقی‌ها درآمده است. آنها خواستار سیاسی نکردن موضوع برق از سوی آمریکا هستند و اینکه همزمان با افزایش دمای هوا از آنها به عنوان اهرمی علیه ملت‌ها استفاده نشود.

سفیر ایران در عراق اعلام کرد: خواسته تحقق حاکمیت اقتصادی عراق، راهکاری برای مشکل و به مثابه تشخیص دقیق ریشه بحران است که شایسته تقدیر و تشکر است.

وی در ادامه از دولت عراق به خاطر تلاشش برای تحقق منافع مشترک تقدیر کرد.

 گرمای تابستان و قطع برق، به بحرانی برای مردم عراق تبدیل شده است که تاکنون راه حل ریشه ای برای آن در نظر گرفته نشده است. محافل سیاسی عراقی آمریکا را عامل اصلی بحران برق در این کشور می دانند.

واکنش سفیر ایران در بغداد به بحران بی برقی در عراق

اخیرا «متیو میلر»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: در سیاست ما نسبت به ایران یا عراق تغییری ایجاد نشده است. دولت بایدن به اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد. آمریکا از سال 2018 برخی معافیت‌ها را با مشورت کنگره در نظر گرفت که به عراق اجازه می‌دهد مبلغ واردات برق از ایران را پرداخت کند. مطابق قوانین آمریکا، این مبالغ فقط می‌توانند برای تبادلات بشردوستانه و دیگر امور غیرقابل تحریم مورد استفاده قرار بگیرند. این پول فقط به طرف سوم تایید شده می‌رسد. مستقیما به ایران انتقال داده نمی‌شود و آمریکا همچنان به صورت موردی موارد استفاده از این پول‌ها را بررسی می‌کند.