ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از سوریه

 این رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد دفاعی نوشت که ایران و روسیه در تلاش هستند تا آمریکا را از سوریه بیرون کنند.

به نوشته واشنگتن اگزمینر، این مقام نظامی روز جمعه برای اولین بار فاش کرد که یک جنگنده روسی به صورت غیرحرفه‌ای در نزدیکی یک پهپاد آمریکایی MQ-۹ پرواز کرده درحالیکه یک جنگنده دیگر برای مدتی در حال رصد کردن یک پادگان آمریکایی در التنف سوریه بوده است.

این مقام آگاه با بیان اینکه قرار است حدود ۵.۵ کیلومتر از جنگنده‌های یکدیگر فاصله بگیریم، مدعی شد: آنها این فاصله را رد کردند. بنابراین من این را غیرحرفه‌ای می‌دانم چرا که آنها مقررات ایجاد شده برای عملیات‌های هوایی را دنبال نمی‌کنند.

وی ادعا کرد: این اتفاق‌ها که همچنین شامل رهگیری کشتی‌ها از سوی ایران در آبراه‌های مجاور می‌شود، نشان دهنده یک افزایش در موضع تهاجمی نیروهای روسیه در منطقه است.

این مقام اضافه کرد: در حالی که در گذشته بارها "تجاوزات" روسیه در منطقه اتفاق افتاده، آمریکایی‌ها متوجه آغاز یک دوره طولانی از این رفتار شدند که هنوز ادامه دارد.

این مقام ارشد دفاعی آمریکا اینطور ارزیابی کرد که ایران و روسیه به همدیگر نزدیکتر شدند و در هر دو طرف این منفعت وجود دارد که آمریکا را از سوریه بیرون کنند تا یک کارزار فشار علیه واشنگتن اعمال کنند.

وی افزود: یک تلاقی منافع بین این سه (ایرانی‌ها، روس‌ها و سوری‌ها) وجود دارد و ارزیابی من این است که درجه‌ای از همکاری، هماهنگی، برنامه‌ریزی وجود دارد. آنها به طور بالقوه به چگونگی فشار بر ما در طول زمان برای بیرون راندن ایالات متحده نگاه می‌کنند.

طبق ادعای این مقام آمریکایی، برغم پرخاشگری فزاینده از طرف ارتش روسیه در خاورمیانه آنها ظاهرا تمایلی برای وارد شدن به تنش با نیروهای آمریکایی ندارند و سران نظامی آمریکایی هم نمی‌خواهند وارد تقابل با نیروهای روس شوند.

ایران و روسیه به دنبال اخراج آمریکا از سوریه هستند

ایالات متحده و روسیه خط رفع درگیری دارند که هر دو طرف از آن استفاده می کنند.

این مقام آگاه بر این باور است که با توجه به تقویت روابط ایران و روسیه که عمدتا در جریان جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفته، در اینجا "تفاوت کیفی" وجود دارد. ناظر به روابط نظامی بین دو کشور، ایران قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه را نهایی کرده و به دنبال تسلیحات و تجهیزات اضافی از جمله بالگردهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی یاک-۱۳۰ است.

ماه گذشته، جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در راستای ادعاهای آمریکا عنوان کرد که ایالات متحده نگران است که روسیه با ایران برای تولید پهپادهای ایرانی از داخل روسیه همکاری می‌کند و این مرکز تولید می‌تواند در اوایل سال آینده به طور کامل عملیاتی شود.