ظرفیت‌های ایران برای همکاری با بریکس

  مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه صبح امروز (سه‌شنبه) ۱۷ مرداد ماه در مراسم افتتاحیه کنفرانس « ایران و بریکس ؛ چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در سخنانش ضمن ابراز خرسندی از روابط سیاسی عالی ایران با پنج عضو بریکس گفت: روابط ما در زمینه اقتصادی نیز رو به پیشرفت است. ظرفیت همکاری دوجانبه بین ایران و هر یک از اعضای بریکس ظرفیت بالایی است. روسیه، هند و  چین در بین شرکای اقتصادی ایران در منطقه قرار دارند و روابط اقتصادی ما مستحکم است و همکاری و مشارکت راهبردی بین ما برقرار است.

صفری به روابط و مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای عضو بریکس اشاره کرد و افزود: ایران، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در گروه ۷۷ حضور دارند و ما از هرگونه حرکت به سمت چندجانبه گرایی استقبال می‌کنیم.

صفری در این نشست با بیان اینکه بریکس از شرکای هدفمند ماست، خاطرنشان کرد: بریکس در صورت همکاری با کشورهای غیرعضو بریکس می‌تواند شرایط خود را بهبود ببخشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: علیرغم تحریم‌های اعمال شده، جمهور اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های زیادی در حمل و نقل و انرژی و دانش بنیان است که امروز در پنل‌ها در این باره صحبت می‌کنیم.

وی بیان کرد: ما هیچ شکی نداریم بریکس در همکاری با کشورهای دیگر می‌تواند نقش بیشتری ایفا کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گروه بریکس جزو شرکای هدفمند ماست، گفت: توانمندی‌های کشورهای عضو بریکس باعث شده که این گروه جایگاه ویژه‌ای در جهان داشته باشد.

به گزارش فارس، «آنیل سوکلال»  نماینده آفریقای جنوبی هم که کشورش عهده‌دار ریاست دوره‌ای بریکس است، در این کنفرانس گفت: ایران دارای تمدنی قوی است و در کنار آفریقای جنوبی ایستاد. نلسون ماندلا پس از آزادی از زندان، اولین کشورهایی که به آن سفر کرد‌، ایران بود.

ظرفیت‌های ایران برای همکاری با بریکس

وی افزود: ما می‌خواهیم نه فقط در زمینه نفع پنج کشور عمل کنیم، بلکه برای جهان جنوب نیز اقداماتی را صورت دهیم. در سال ۲۰۲۳ آفریقای جنوبی میزبان خواهد بود. سال پر چالشی است، ولی پر از فرصت هم هست. بریکس به ما این فرصت را می‌دهد که به صورت جمعی به شرایط اقتصادی و تجاری و سیاسی جهان حاضر بپردازیم.

نماینده آفریقای جنوبی گفت: ما چالش‌های بسیار مشابهی داریم. ما یک روح همکاری نداریم. کووید دنیا را چندقطبی کرد و این فرصت را ایجاد کرد که به یک چالش یکسان بپردازیم. کووید به همه حمله کرد و فرصتی را برای همکاری ایجاد کرد. نگاه ملی به کووید و آپارتاید کووید ایجاد شد. برخی کشورها واکسن را انبار کردند. روسیه و هند و چین و آفریقای جنوبی سیستمی را ایجاد کردند که به تاثیر کووید بپردازند.

وی با اشاره به جنگ اوکراین ادامه داد: این یک مشکل بین روسیه و اوکراین نیست و جنگ بین جهان غرب و روسیه است.

سوکلال افزود: ما در بریکس گفتیم با همه کشورها شراکت خواهیم کرد.

نماینده آفریقای جنوبی اضافه کرد: از سال ۲۰۱۹ روسای بریکس گفتند به دنبال جهان چندقطبی هستند و باید معماری برابری برای جهان ایجاد کنیم. بریکس در حال نمایندگی بسیاری از کشورهای جهان جنوب است. هند و روسیه و برزیل جزو ۱۰ کشور اول اقتصاد جهان هستند. زمان تغییر کرده و بریکس در حال همکاری با جهان جنوب است.