توافق برای تبادل جاسوسان آمریکایی چه پیام‌هایی دارد؟

به عنوان مثال مکرون، رئیس جمهور فرانسه که به طور رسمی با مصی علی‌نژاد دیدار و از اغتشاشات حمایت کرده بود، بعد از پایان اغتشاشات، روابط دیپلماتیک خود با ایران را آغاز کرد.

اکنون نیز حامی اصلی پروژه براندازی یعنی آمریکا، به این جریان پشت کرده و روابط خود با ایران را افزایش داده است. در آخرین تحولات روابط ایران و آمریکا، برای تبادل ۵ جاسوس آمریکایی در ازای آزادسازی پول‌های ایران، توافقاتی صورت گرفته و اکنون این جاسوس‌ها از جمله نمازی‌ها و مراد طاهباز، از زندان خارج شده اند. آنتونی بلینکن، وزیر امور پخارجه آمریکا، این افدام را گامی مثبت دانست.

البته باید بدانیم که این به معنی پایان دشمنی آمریکا با ایران نیست و پروژه براندازی سال‌های طولانی است که توسط آمریکا دنبال می‌شود. براساس اسناد منتشر شده، در سال ۱۹۷۹، یعنی چند ماه بعد از پیروزی انقلاب، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا به سازمان جاسوسی سیا دستور داده بود که با انواع روش‌ها برای براندازی حکومت ایران و استقرار یک دولت مطیع آمریکا، تلاش کند.

توافق برای تبادل جاسوسان آمریکایی چه پیام‌هایی دارد؟

اما آنچه که اکنون مشخص است، این است که در حال حاضر آمریکا به جریان براندازی خیانت کرده و به سمت تعامل با ایران حرکت کرده است. آن هم درست در نزدیکی سالگرد فوت مهسا امینی که اپوزیسیون خارج نشین در حال تلاش برای احیای آشوب‌ها هستند و این، شکست بزرگی دیگر برای جریان برانداز است.