شاخص مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان

مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران، که صبح امروز در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به برنامه های مجلس در حوزه انرژی گفت: شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان و ۳ برابر کشورهای توسعه‌یافته است در حالی که قرار بود تا پایان برنامه ششم، به نصف کاهش یابد.

 

وی افزود: اما ما یک فرصت صرفه‌جویی انرژی نیز داریم چرا که ۱۰۱ میلیارد دلار، هدررفت منابع مالی د مصارف غیربهینه و یارانه‌ها است که این مبلغ معادل ۳ونیم میلیون بشکه نفت خام در روز است و اگر بتوانیم حتی یک چهارم این رقم را صرفه‌جویی کنیم، پیشرفت بزرگی است.

شریعتی ادامه‌داد: از سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ برای عوارض گاز فلر جریمه وضع کردیم و به دولت تکلیف کردیم اما همچنان ۱۸ میلیاردمترمکعب فلرینگ داریم.

وی افزود: وضعیت راندمان نیروگاه‌های ما حدود ۳۹ درصد است که این رقم در حوزه نیروگاه‌های گازی حدود ۳۲ درصد است که در برنامه هفتم‌توسعه مقرر کردیم تا این رقم بهبود یابد و یارانه‌ها به سمت مصرف کننده نهایی هدایت شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مسئله ناترازی بنزین گفت: ما وارد ناترازی بنزین شده‌ایم و خود دولت نیز پیش‌بینی می‌کرد که در ۱۴۰۲، حدود ۱ میلیارد دلار ناترازی داشته باشیم و اگر نتوانیم جلوی قاچاق و هدررفت بنزین را بگیریم، این رقم در ۱۴۰۶ به ۵ درصد خواهد رسید.

شاخص مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان

وی افزود:اگر به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی نرویم، فرصت های بزرگ ملی و جهانی را از دست خواهیم داد.

شریعتی تصریح کرد: مشکل اصلی این است که ما متولی واحد متمرکزی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور نداریم و وزارت نفت و نیرو نمی‌توانند در این حوزه حاکمیت کنند و لذا ما نیاز به یک مرکز واحد در سطح فراوزارتخانه‌ای داریم تا بتواند بهینه‌سازی مصرف انرژی را مدیریت کند.