آمریکا مغلوب قدرت چانه‌زنی ایران شد

 «مُنیب میر» در مقاله‌ای با عنوان توافق هسته‌ای ایران و آمریکا که در روزنامه انگلیسی زبان «نیشن» در اسلام‌آباد منتشر شد، نوشت: توافق اخیر میان این دو کشور باعث شده تا زمزمه‌هایی درباره یک توافق موقت یا کوچک بین تهران و واشنگتن برای پرداختن به بن بست برجام شنیده می‌شود اما تمایلی از سوی طرف ایرانی مشاهده نمی‌شود.

وی در این مقاله آورده است: دوران فعلی تحت دوگانگی در رژیم ان پی تی درحال فروپاشی است و چشم‌انداز راهبردی در منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران در حال تغییر می‌باشد و ما یکی از دستاوردهای آن را در دیپلماسی اخیر تهران برای دسترسی به منافع خود از واشنگتن مشاهده کردیم.

مُنیب میر اظهار داشت: دیدن نتایج بلندمدت مذاکرات اخیر میان ایران و آمریکا بسیار جذاب خواهد بود اما توافق اخیر دو کشور بیانگر غلبه قدرت چانه زنی تهران بر واشنگتن است.

این ستون نویس پاکستانی با سرزنش رویکرد تقابلی اسرائیل در قبال ایران و نادیده گرفتن هنجارهای بین المللی در تعاملات چندجانبه یا توافقات رسمی میان دیگر کشورها، نوشت: تل آویو یک عنصر مخرب است و هدف اصلی آن نیز خرابکاری در مذاکرات هسته‌ای و یا آسیب واردن کردن به تاسیسات هسته ای ایران است.

وی اظهار داشت: آینده هرگونه احیای توافق هسته‌ای ایران با حضور آمریکا و طرف‌های اروپایی، منوط به این است که آیا قدرت‌های اروپایی به عنوان امضاکنندگان برجام که هنوز از این توافق خارج نشده‌اند، تصمیم به لغو تحریم‌های غیرمرتبط با برجام دارند زیرا این وضعیت نقش مهمی در تعیین موفقیت کلی و پایداری توافق بالقوه دارد.

آمریکا مغلوب قدرت چانه‌زنی ایران شد

فرایند آغاز آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران و تبادل زندانیان میان تهران - واشنگتن پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم طرفین، در بحبوحه احساس خطر دولت جو بایدن از منافع خود در غرب آسیا به دلیل توقیف چند کشتی متخلف و اردوکشی نظامی با ژست امنیت‌سازی در تنگه هرمز، روز پنجشنبه ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) اعلام شد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فرآیند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران که برای چند سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی توسط آمریکا توقیف شده بود، آغاز شد. ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود در این خصوص را دریافت کرده‌ است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: آزادسازی و رفع محدودیت از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که غیرقانونی و به بهانه نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده مسدود شده یا استفاده از آن‌ها سخت شده است، همواره در دستور کار وزارت امور خارجه قرار داشته است. نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی ایران بوده و این منابع برای نیازهای مختلف کشور حسب تشخیص مراجع ذیصلاح هزینه خواهد شد.