انتقال منابع بلوکه شده ایران به‌شکل کالاهای غیر تحریمی دروغ محض است / ایران هر طور بخواهد منابع را هزینه می کند

ابراهیم عزیزی ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده بیان کرد: بارها گفته‌ایم جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که بذر آن‌ها آشکار است و باید به موقع مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: همچنین بارها تاکید کرده‌ایم که نظام سلطه به ویژه هم پیمانان آن‌ها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران و مسئولان این کشور در حوزه منافع ملی خاک خود هیچ وقت عدول نخواهند کرد. حفظ منافع ملی همواره اولویت ما بوده و به آن تاکید کرده‌ایم.

عزیزی با بیان اینکه و هیچ دولت و نظام سیاسی یا ابر قدرتی نمی‌تواند به منافع ملی ایران تعدی کند، گفت: اگر دست درازی از سمت هر دولت و حکومتی به منافع ملی کشورمان صورت گیرد باید بدانند که عواقب جبران ناپذیری در انتظار آن‌ها خواهد بود، به طوری که حتی جرات این کار را نخواهند داشت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ما در این راستا بارها به کره جنوبی گفتیم که بهتر است از رفتار بچه‌گانه خود دست بردارد و منابع بلوکه شده کشورمان را آزاد کند. اکنون نیز این کشور باید مطمئن باشد که در آینده مورد برخورد جدی‌تر ما قرار خواهد گرفت. همچنین عده‌ای سرنوشت آزادسازی منابع بلوکه شده کشورمان را به fatf وابسته می‌دانستند و آزاد شدن آن‌، نشان از تحلیل نادرست است.

او تاکید کرد که چنین اتفاقی ثابت کرد که مسائل بین‌المللی ما به موضوعاتی مانند FATF ربط ندارد. کسانی که اعتقاد داشتند منابع بلوکه شده ما به FATF مربوط است, برداشت غلطی از جمهوری اسلامی ایران داشتند.

عزیزی با اشاره به اینکه در همین راستا شاهد بودیم که بدون اینکه بخواهیم دیپلماسی التماسی را اتخاذ کنیم منابع بلوکه ما آزاد شد، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیگر و قابلیت‌هایی که هنوز هم بسیاری از آن را استفاده نکرده‌ایم، این منابع را که چندین سال بلوکه شده بود آزاد کرد و آزادسازی این منابع در یک فضای و مسیر کاملاً دیپلماتیک ازسوی ایران بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: هرچند برخی از کشورها مانند کره جنوبی و هم‌پیمانانش حاضر نشدند از مسیر گفتگو مستقیم دو طرفه این منابع را آزاد کنند. اکنون اما مجبور به آزادسازی حق و حقوق ایران شدند.

عزیزی ادامه داد: جمهوری اسلامی نیز همیشه اعلام کرده است که با هیچ دولت و نظام سیاسی در برابر منافع ملی خود کوتاه نمی‌آید و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد آسیبی به منافعش وارد کند

انتقال منابع بلوکه شده ایران به‌شکل کالاهای غیر تحریمی دروغ محض است / ایران هر طور بخواهد منابع را هزینه می کند

*چه زمانی منابع بلوکه شده ایران به بانک‌های میانجی واریز خواهد شد؟

وی تشریح کرد: همانطور که وزارت امور خارجه نیز اعلام کرده است هر زمان این منابع از کره جنوبی کاملاً آزاد رفع مسدودیت شود و به بانک‌های میانجیگر وارد گردد و جمهوری اسلامی ایران نیز مطمئن شود که تمام منابعش آزاد شده و هیچگونه مانعی برای برداشتش وجود ندارد، سریعا اقدامات بعدی را انجام خواهد داد.

عزیزی در پاسخ به اینکه گفته شده است این منابع قرار است به صورت کالاهای غیر تحریمی به کشور وارد شود و به صورت پولی نخواهد بود، بیان کرد: این حرف دروغ محض است و جمهوری اسلامی هیچ وقت تن به این رفتارها نداده و نمی‌دهد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در انتها متذکر شد: ایران هر طور که لازم بداند منابع خود را خرج و هزینه می‌کند و هیچ دولت یا نظام سیاسی نمی‌تواند برای منابع ما تعیین تکلیف کند.