نقش احیای رابطه ایران و عربستان سعودی در تقویت روابط اقتصادی

فداحسین مالکی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص دیدار وزیر امور خارجه کشور با ولیعهد عربستان سعودی  و توسعه روابط دیپلماتیک مطرح کرد: روابط میان کشورها همواره فراز و نشیب داشته و دارد. ایران و عربستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در مدت اخیر باوجود شیطنت صهیونیسم‌ و نظام سطله، دو طرف تمام تلاش خود را برای احیای روابط از دست رفته خویش انجام دادند.

وی افزود: در این میان همواره عده‌ای تلاش می‌کنند تا احیای روابط ایران با کشورهای همسایه را زیر سوال ببرند و تحلیل‌های بی‌منطق ارائه دهند. اما نکته این است که هدف دیپلماسی، احیای روابط در عین اختلاف نظر یا بحران است.

مالکی گفت: در همین راستا روز پنجشنبه نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای سعودی خود به عربستان سفر کرد که تاثیر بسزایی در توسعه دیپلماسی کشورمان دارد.

این عضو کمیسیون اممیت ملی مجلس اضافه کرد: امیرعبداللهیان در این سفر با ولیعهد سعودی دیدار کرد. در این دیدار علاوه بر رایزنی درخصوص تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه‌ها، روابط دوجانبه عربستان و جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌های آتی همکاری‌های دو کشور و راه‌های توسعه آن بررسی شد.

او تاکید کرد: در این دیدار وزیر امورخارجه سعودی و از طرف ایرانی نیز مشاور وزیر امور خارجه، مدیرکل اداره مراسم و تشریفات وزارت امور خارجه و کاردار سفارت تهران در ریاض، در این نشست حضور داشتند که نشان از تمایل جدی دو طرف برای مباحث جدی است.

نقش احیای رابطه ایران و عربستان سعودی در تقویت روابط اقتصادی

مالکی اظهار داشت: بهبود روابط ایران و عربستان سعودی موجب تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور می‌شود. حتی سعودی‌ها اذعان کردند که شرایط برای اجرای پروژه‌های مشترک اقتصادی فراهم است.

این عضو کمیسیون اممیت ملی مجلس در انتها خاطرنشان کرد: ازطرفی حج و زیارت اربعین نیز می‌تواند زمینه همکاری و تحکیم پیوندها بین ملت‌های اسلامی است و موجب تحکیم روابط دو کشور و مانور قدرت غیرقابل انکار ملل مسلمان خوهد شد.