بازار خودرو در رکود است/ زمان وارد شدن خودروهای خارجی است

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد وضعیت بازار خودرو بیان داشت: مدتی است بازار خودرو به حالت رکود رسیده است و علت اصلی ناتوانی مردم در خرید است. قدرت خرید مردم به‌واسطه کاهش ارزش پول ملی و قدرت گرفتن دلار کاهش یافته است.

وی افزود: هرچند مدتی تعدادی از مردم به سمت خرید و فروش خودرو رفتند اما نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها و رفتار دلالان موجب شد که حباب قیمتی این محصول غیرواقعی بزرگ شود.

رحیمی بیان داشت: اکنون اما به‌دلیل تداوم این وضعیت، ثباتی در رفتار خریداران واقعی ایجاد شده و تقریبا می‌توان گفت که نوسانات به حداقل رسیده است و اکنون زمان وارد شدن خودروهای خارجی به بازار است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ضمن تاکید بر اینکه مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد، مطرح می‌کند: اکنون تمام مصوبات و قوانین برای واردات خودروی نو و دست‌دوم با استاندارد یورو ۵ فراهم است و هیچ مانعی برای واردات وجود ندارد. چرا که با وجود رکود اما قیمت خودرو در بازار بسیار بالا و غیرقابل توجیه است.

بازار خودرو در رکود است/ زمان وارد شدن خودروهای خارجی است

وی تاکید کرد: طبق آخرین خبری که از سازمان توسعه تجارت منتشر شده است ۵ هزار خودروی خارجی در گمرکات منتظر ترخیص است. هرچند مجلس در سالی که گذشت مجوز واردات را به دولت داده است.

رحیمی همچنین درخصوص مقدار مشخص شده برای واردات خودرو در بودجه گفت: طبق برنامه دولت و لایحه بودجه ۱۴۰۲ هدف گذاری برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه است. علاوه بر مازاد ۱۰۰ هزار خودرویی که بنا بود در سال ۱۴۰۱ وارد شود و هنوز مراحل آن در حال انجام است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در انتها توضیح داد که طبق گفته وزارت صمت، علت اجرایی نشدن قانون واردات خودرو نبود ارز و تلاش برای تامین ارز با منشا مشخص است. هرچند در این باره نیز مجلس تکلیف بانک مرکزی را مشخص کرده و موانع را برداشته است.