عضویت در بریکس اثبات قدرت مانور ایران در سطح بین الملل است

ابراهیم عزیزی ، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز درمورد عضویت ایران در بریکس بیان کرد: عضویت ایران در بریکس از جمله مهم ترین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی است و عملا می تواند موجب دور زدن کامل تحریم ها و خنثی سازی آن ها شود.

وی افزود: اساسی ترین پیام این عضویت به نظام سلطه و آمریکاست که ثابت می کند هر دولتی که در آمریکا سرکار بیاید و هر ائتلافی در منطقه علیه ایران ایجاد شود تا فشارهایی به نظام جمهوری اسلامی بیاورند، قدرت بازدارندگی ایران را ندارد و نمی توانند جمهوری اسلامی را منزوی کنند.

عزیزی تاکید کرد: تاکنون دولت ها و کشورهای بسیاری درخواست عضویت در این گروه بزرگ تجاری را داشته اند اما اینکه در دولت سیزدهم با درخواست عضویت ایران موافقت می شود، نشان می دهد که دیپلماسی پویا می تواند تاثیر خود را در تمام ابعاد کشور ما بگذارد و قدرت مانور ما را در عرصه های مختلف افزایش دهد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن اشاره به اینکه گروه بریکس بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: فراموش نکنیم که گروه بریکس اعلام کرده بود تا قبل از اعضای جدید بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان (31.5 درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه هفت (30.7 درصد) به خود اختصاص داده است و عضویت در چنین گروهی ترسی بزرگ برای آمریکا و متحدانش خواهد بود.

عضویت در بریکس اثبات قدرت مانور ایران در سطح بین الملل است

او تشریح کرد: باید در نظر داشت که اعضای بریکس ۴۲ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و مطالبه تعادل سیاسی و اقتصادیِ جهانی فراگیر را دنبال می‌کنند. در اجلاسی که گذشت، حدود ۴۰ کشور برای عضویت در این سازمان درخواست داده بودند که از این میان ایران از جمله کشور‌هایی بود که توانست حمایت اعضای بریکس را جلب کند. این اولین گسترش بریکس از سال ۲۰۱۰ است.

عزیزی با بیان اینکه ایران دلایل متعددی برای پیوستن به بریکس داشته است، اظهار داشت: تهران با درک جایگاه این نهاد و اهمیتی که به موضوع‌های اقتصادی می‌دهد، درخواست عضویت را به این گروه داد و قبل از این اجلاس گفتگو‌های مثمرثمری را با اعضای آن برگزار کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درانتها یادآور شد: بر کسی پوشیده نیست که عضویت ایران در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی، منجر به رشد اقتصادی کشور و در درجه بعد تأمین امنیت بیشتر در برابر تغییرات ژئوپلتیک جهانی می‌شود.