امیرعبداللهیان در دمشق درباره عربستان چه گفت؟

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه سوریه ، عصر امروز (چهارشنبه) هشتم شهریور ماه وارد دمشق شد، در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این سفر گفت: با توجه به تحولات جدید در منطقه و صفحه جدید و مثبت روابط که در منطقه شاهد آن هستیم، سفری که اخیرا به عربستان سعودی داشتم و از مقامات عربستان سعودی اظهارات مثبتی را در ارتباط با سوریه دریافت کردم، امروز در دمشق هستیم تا درباره این مسائل و همچنین موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشته باشیم.

وی افزود: پیگیری توافقات روسای جمهور دو کشور در سفر اخیر آقای دکتر رئیسی به دمشق و سفر اخیر هیأت سیاسی و اقتصادی از سوریه به تهران یکی دیگر از اهداف این سفر است.

وزیر امور خارجه پیش از این در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: در چارچوب تقویت سیاست منطقه‌ همسایگی و به منظور تسریع در اجرای توافقات روسای جمهور دو کشور عازم دمشق هستم. ‌در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی با مقامات عالی سوریه گفت‌وگو و رایزنی خواهم داشت. جمهوری اسلامی ‌ایران بر ضرورت برقراری ثبات و آرامش و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید دارد.

امیرعبداللهیان در دمشق درباره عربستان چه گفت؟

۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه شهر دمشق پایتخت سوریه میزبان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و هیأت همراه سیاسی و اقتصادی بود. سفری بعد از ۱۳ سال در این سطح و در پاسخ به دعوت رسمی بشار اسد رئیس جمهور سوریه. آیت‌الله رئیسی در مدت دو روز حضورش در این شهر ضمن دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را امضا کرد و ۱۴ سند همکاری‌ در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی و مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی نیز توسط مقامات ارشد دو کشور به امضا رسید.

 «حسین اکبری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز امروز در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پیگیری مستمر توافقات صورت گرفته بین رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس جمهور عربی سوریه در سطوح عالی دو کشور نشان دهنده عزم دو طرف برای حرکت رو به جلو و رسیدن به نقطه مطلوب در همکاری‌ها بین دو کشور است.

این هفتمین سفر امیرعبداللهیان به دمشق بعد از تصدی وزارت امور خارجه است. امیرعبداللهیان ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ و در ادامه سفرش به منطقه در پی زلزله اخیر در ترکیه و سوریه و بازدید از مناطق زلزله زده در ترکیه و سوریه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عالیرتبه سوریه و برای ششمین بار بعد از تصدی وزارت امور خارجه وارد دمشق شد.

روزنامه الوطن سوریه دیروز از سفر امیرعبداللهیان به دمشق خبر داده بود و رسانه‌های لبنانی هم از سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت خبر دادند.