تمام درآمد حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است

  هادی بیگی‌نژاد ، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز ضمن اشاره به افزایش فروش نفت به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت در دولت سیزدهم تصریح کرد: طبق بودجه سال‌های گذشته هر بشکه نفتی که فروش می‌رود، ۱۴.۵ درصد هزینه تولید و نگهداشت تولید است که سهم شرکت ملی نفت برای هزینه‌های جاری، سرمایه‌گذاری و ... است.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ درصد نیز وارد صندوق توسعه ملی می‌شود و مقدار دقیق آن به سال بستگی دارد؛ به این معنا هرسالی که پیش می‌رود درصدی به این عدد اضافه می‌شود‌‌. بنابراین مابقی حدود ۴۵ درصد از منابع حاصل از فروش نفت سهم دولت خواهد بود‌.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه کل ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروش رفته دست دولت را نمی گیرد، گفت: یعنی سهم دولت از نفتی که می‌فروشیم حدود ۴۵ درصد است. بنابراین ۱ میلیون و ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار بشکه نفتی که دولتی‌ها می‌گویند به فروش رسیده است، بدون احتساب تقسیم‌بندی است که بالاتر توضیح دادم.

بیگی‌نژاد اضافه کرد: همچنین حدود تقریبا ۲۰۰ هزار بشکه نیز مربوط به تقویت بنیه دفاعی و اموراتی که قرارگاه سازندگی انجام می‌دهد، است. لذا اگر فرض کنیم ما ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم با کسر ۲۰۰ میلیون بشکه، ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه باقی می‌ماند.

او بیان کرد: فروش نفت ما دو قسمت است. یک قسمت را دولت و وزارت نفت می‌فروشد و بخش دیگر نیز توسط نیروهای مسلح فروخته می‌شود. اعتبار بخشی که نیروهای مسلح می‌فروشند صرف تقویت بنیه دفاعی می‌شود تا کارهای زیربنایی صورت گیرد‌.

تمام درآمد حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد: لذا اینکه می‌گویند بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، مجموع این سهام است. حال فرض بگیریم ما ۱.۶ میلیون بشکه فروخته‌ایم و ۲۰۰ هزار بشکه سهم بنیه دفاعی شده است. ۱.۴ میلیون بشکه باقی می‌ماند که اگر این مقدار را بفروشیم تازه به میزان تعیین شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می‌رسیم. چراکه فرضیات قانون بودجه برای فروش نفت، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه است.

وی افزود: بنابراین اگر ما بتوانیم این مقدار نفت بفروشیم تازه می‌توانیم بگوییم کسری بودجه نداریم نه اینکه رشد اقتصاد داشته‌ایم‌. باتوجه به اینکه اخیرا معاون اجرایی دولت نیز درخصوص میزان فروش نفت گفته است، لازم به تصریح است که ما موفق شده‌ایم در این زمینه قانون بودجه را تامین کنیم و کسری نداشته باشیم. اکنون اما نکته مثبت این است که تمام درآمد حاصل از فروش نفت که اکنون داریم را دریافت کرده‌ایم و دیگر بلوکه نمی‌شوند.

بیگی‌نژاد توضیح داد: خود این مقدار در مقایسه با سال‌های گذشته و دولت قبلی که ادعای مذاکره با غرب و اروپا را داشت، فوق‌العاده بوده است و این دولت در مقدار فروش نفت در قیاس با دولت‌های قبلی عالی کار کرده است. اما صحبت این است که با این اوصاف چرا این مقدار افزایش فروش نفت خودش را در اقتصاد نشان نمی‌‌دهد؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد که ما فقط توانسته‌ایم کسری بودجه در حوزه فروس نفت و گاز را جبران کنیم و به دلیل عقب‌ماندگی، تغییری در اقتصاد کلان حس نمی‌شود. اما این بخش از بودجه بدون کسری درحال پیشروی است که خودش در مقایسه با گذشته دستاورد بزرگی است‌.

وی درانتها گفت: بنابراین اگر می‌گویند در زمینه فروش نفت بسیار خوب هستیم در قیاس با گذشته می‌گویند. اما در پاسخ به سوال اینکه اگر انقدر خوب هستیم چرا این افزایش فروش خودش را نشان نمی‌دهد، لازم است تاکید کنیم ما تازه به شرایط استاندارد رسیده‌ایم و به بالاتر از آن دست پیدا نکرده‌ایم.